Svar: Hjælp til putning og amning
22. april 2013
Alder:
5 mdr.
Kære mor med en sød baby :)
Tak for dit brev :)
De er helt naturligt at din datter skal have mælk som en del af sit putteritual og med den alder hun har, skal hun naturligt ammes og finde ro ved brystet, når hun skal sove.
Det er vigtigt at I forsøger at finde det rette puttetidspunkt - og måske putter du hende lidt for tidligt, når I prøver at putte kl 19.15 og hun først sover efter en time eller senere .. Hvornår hun skal puttes afhænger af, hvor sent hun sover sin 3 lur. Nogle børn sover f.eks. en powernap omkring kl 18 og hvis hun har tendens til dette, så vil hun sandsynligvis ikke være parat til at sove før kl 21 ...
Du skriver "jeg kan ikke få hende til at falde i søvn i sin vugge af fri vilje" og fortæller at I ofte har vugget hende, når hun har skulle sove. Det er helt naturligt at jeres datter har haft brug for nærhed og tæt fysisk kontakt, for at falde til ro. Og netop det at blive vugget virker naturligt beroligende - når hun har ligget i maven, er hun naturligt også blevet vugget, når du har bevæget dig rundt og derfor er det helt naturligt at små børn, har brug for at blive vugget, når de er trætte eller kede af det. Der er altså ikke noget i vejen for at man vugger eller holder sit barn :)
Men med den alder jeres datter har nu, skal hun naturligt lære at sove, uden at I behøver sidde med hende, holde hende og vugge hende. Nogle gange er løsningen barnevognen og at I så triller hende en tur. Andre gange er løsningen at du lægger dig med hende og ammer hende i din seng - og lader hende falde i søvn der.
Det lyder nemlig som om at det er skiftet fra favn og ned i egen seng, som din datter har svært ved. Når hun fornemmer at hun kommer ud fra din favn og mærker at "grebet omkring hende" løsner sig, så vågner hun op, registrerer at du er væk og protesterer så naturligt mod at skulle sove. For at undgå dette skift, så kan det som sagt være en rigtig god idé at du lægger dig med hende og ammer hende i din seng og så lader hende blive liggende. Du skal naurligvis sikre dig, at hun ikke kan trille ud af sengen og falde på gulvet. Og inden du så selv går i seng sen aften, så ammer du hende igen og først derefter flytter du hende over til egen seng.
Du har tidligere skrevet til mig at I gerne ville lære hende at tage flaske - og fordelen ved flaske kan også være at hun kan få den om aftenen i sin seng. I kan derfor godt forsøge med flaske, når hun skal puttes. Hvis flasken gives i hendes seng, så oplever hun igen ikke et skift, men oplever at få lov til at falde i søvn, hvor hun ligger. Det er her vigtigt at I eleverer hendes hovedgærde lidt, ved at komme en lille pude eller lignende ind under madrassen i hovedenden, så hun ikke ligger helt fladt.
Det kan også være en idé at putte hende i en voksipose, slee-bee, duni-duo, drømmepose osv. Posen vil omslutte hende og gøre hende tryg - hun vil føle sig omsluttet og holdt, men det vil ikke være af jeres arme, men af posen og på den måde kan hun også lettere flyttes fra jeres favn og ned i seng eller ned i barnevogn.
Det kan være en god idé at erstatte bryst eller flaske med en sut, så hun får stillet sit suttebehov og det at sutte virker også beroligende - men det er ikke sikkert at hun vil have en sut, med den alder hun har. Der sker dog ikke noget ved stadig at forsøge.
I stedet for at gå rundt med hende eller vugge hende i dine arme, så er det en god idé at du lægger dig med hende. På den måde får hun stadig masser af kontakt og nærhed og du kan give hende brystet og lade hende falde til ro med det. Du kan være der, holde om hende, kærtegne hende osv. Det er bedre at hun på den måde falder til ro i din seng, end at du lader hende ligge og græde i egen seng og du så sidder ved siden af hende. Modsat - hvis hun kun småklynker lidt og tydeligt er parat til at sove og hendes gråd er en overtræt gråd, så må hun godt være i sin vugge og du kan med dine hænder på hendes krop berolige hende lidt - og netop vugge hende lidt, fordi det er en vugge hun ligge i.
Der kan desværre ikke sættes tid på en amning - men du er nødt til at se på, hvordan hun dier og derudfra vurdere om hun har spist færdig. I starten når hun lægges til, så vil hun ofte spise hurtigt, mælken flyder let og hun synker. Herefter vil hun spise mere rytmisk og der vil være pauser undervejs i amningen - hun dier, venter på at mælken løber til hende, synker mælken, dier igen, venter på at mælken løber, synker og dier .. sutte sutte sutte, pause, synke, sutte, sutte, sutte, pause, synke .... Og hvis du tager hende fra for hurtigt, så vil hun naturligt protestere og så må du give hende brystet igen og se om ikke hun så senere slipper eller om du ikke kan trække brystet til dig og hun så accepterer det.
Om aftenen er din mælk mere koncentreret og det betyder at hun her ofte vil die mere hyppigt og få mindre mængder af gangen. Det er rigtig smart, fordi det giver en god mæthed med små mængder koncentreret mælk i maven. Risikoen for at hun gylper sidst på dagen er derfor mindre end risikoen for at hun gylper først på dagen og derfor tænker jeg, at du ikke skal være så bekymret for gylp om aftenen, men i stedet prøve netop at lade hende die hyppigt for at se om det så giver en roligere nattesøvn og måske et lidt længere søvnstræk først på natten.
Jeg håber du kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske