Brev:
Hjælp til putning og amning
22. april 2013
Alder:
5 mdr.
Hjælp til putning og amning
Hej Helen
Mange tak for dine fine svar og de har hjulpet meget og lillepigen kommer godt efter tingene udviklingsmæssigt og er i vældigt humør.
Putning:
Desværre er der 2 ting jeg må høre dig om.... Vi har fast putteritual med bad ca. Kl 19.15, pusle, amning med godnatsang.
Det sker oftest at hun falder næsten i søvn ved brystet, hvorefter jeg ligger hende roligt over i sin vugge. Hun er her næsten faldet helt hen men vupti, så er der igen øjne (nogen gange smil) og jeg forsøger først at blive hos hende og holde hende i hånden for at holde hende i ro. Jeg nynner eller synger roligt og der går så et kvarts tid ,så begynder hun at sparke dynen af og og være urolig dernede med efterfølgende klynken og pyldren. Undervejs har hun vist træthedstegn ved at nuldre hår og gnide øjne. Til sidst begynder hun så at græde.
Der sker så det at jeg bliver nødt til at tage hende op og vugge hende i søvn i sin dyne og så kan hun falde hen selvom der også kan gå tid og igår gik der 1,5 time. En ting er sikkert jeg får ikke hende til at falde i søvn i sin vugge af fri vilje.
Måske er det selvforskyldt fordi vi oftest har vugget hende i søvn til nat siden hun blev født. men nu er hun ved at være så stor at nu må det være nok (7 kg) og vi kan ikke blive ved med den vuggen.
Det skal siges at nogen dage går det fint med at amme og så ligge hende over i vuggen og så sover hun bare videre, men det er nok 3 ud af 7 dage.
Hvad gør vi fremadrettet fordi vi vil gerne væk fra den vuggen på en god måde?
Skal jeg lade hende blive i vuggen selvom hun bliver meget utilfreds for at vise at hun ikke skal op igen? Jeg er meget imod at gå fra hende og lade hende græde lidt så tænker ikke jeg skal gå ud af rummet men blive hos hende til hun er faldet hen.
Amning:
Siden lillepigen blev født har hun kastet en del op og gylpet og vi har været til lægen nogle gange fordi vi troede det var refluks. Så længe hun har haft den vægtstigning hun har fødselsvægt (2720g) er det ikke noget man vil gøre noget ved.
Det er dog blevet meget bedre og hun gylper slet ikke så meget længere heller.
Det der er i det er at hun ikke selv slipper brystet, når hun er mæt og det kan resultere i at hun får for meget og det kan derfor komme retur. Dog syntes jeg det ikke sker så ofte længere. Men det sker og det vil vi gerne undgå, da det jo ikke er ret lækkert.
Hvis hun får meget kan vi se det på hende så kører arme og ben. Tænker nogen gange om hun ikke kan falde til ro ved nat, fordi hun har fået for meget i maven.
Vil det være en ide at jeg tager tid på hvor længe jeg ammer hende? Tænker bare om hun så får nok, men på den anden side vil hun jo melde sig hvis hun er sulten.
Jeg vil jo også godt sørge for at hun får nok i løbet af dagen, så jeg ikke skal amme alt for ofte om natten. Vi er startet på grød, da hun var 4 mdr. Men det er stadig ikke meget hun tager og slet ikke nok til at blive mæt til at vente med at amme. Jeg har din bog om børn og kost. Men tænker at det kommer med tålmodighed og hendes nysgerrighed omkring teknikken og skemad.
Ellers syntes jeg hun trives rigtig fint og er en nem pige som kke græder meget i løbet af dagen. Det er mest når der skal soves til nat der kan blve ballade og det er lidt øv øv selvom jeg ved at den putning fylder meget hos mange.
Jeg håber du kan hjælpe og glæder mig til at høre fra dig:)
Mange hilsner fra
En mor med en sød baby som VIL vugges i søvn