Svar: Kan ikke falde i søvn og sover dårligt
22. april 2013
Alder:
7 mdr.
Hej med jer
Tak for jeres brev og velkommen til - jeg kan godt høre at I har læst meget og forsøgt rigtig mange ting, for at få søvnen til at fungere og jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med jer.
For det første - NEJ I har ikke givet jeres dreng for meget fysisk kontakt og nærhed, da han var lille. Det er helt naturligt og helt okay, at han har kunne sove bedst hos jer og det er vigtigt og godt at I har givet ham denne tryghed.
Og NEJ det er ikke meningen at børn skal græde sig i søvn og forbinde det at skulle sove med noget der ikke er trygt og rart. At skulle i seng, skal være noget som barnet lærer at se frem til og derfor skal man ikke træne søvn ved at lade barnet græde - det gør ikke sengetiden tryg.
Børn er forskellige. De har forskelligt temperament og forskelligt sind og jeres dreng lyder til at have rigtig meget behov for nærhed og tryghed - og dette ved at få masser af fysisk kontakt. Og det er okay, sådan må det gerne være. Og når jeg læser jeres beskrivelse, så får jeg lidt indtryk af, at I måske har været for fokuserede på det med søvnen og vigtigheden i at han skulle lære at sove selv, at det næsten er blevet for "krampagtigt", det har fyldt rigtig meget og måske er det netop dette, som desværre gør, at han aldrig rigtigt har lært det ...
Hvorom alting er, så er situationen jo som den er og udganspunktet er derfor ikke, hvad I kunne have gjort, men i stedet, hvordan I kommer videre herfra. Og her er der lidt forskelligt I skal overveje.
For det første vil det være rigtig godt med 4 amninger eller flasker i døgnet nu. Og jeg vil anbefale at disse ligger tidlig morgen, inden middagslur, aften og sen aften. Mælken skal indgå som en fast del af hans putteritual. Derudover skal han have skemad og flere små måltider end han får lige nu.
Jeg tænker også at I skal være opmærksomme på at han ikke skal opleve det skift der sker, når han puttes - skiftet fra favn og ned i seng. Når han får flaske, vil det være rigtig fint at I giver denne i barnevognen eller i tremmesengen, hvor han forventes at skulle falde i søvn. Det er vigtigt at hans ritual ikke afbrydes af, at han flyttes fra favn og ned i seng, som det sker lige nu. For hver gang, så vågner han op, registrerer at han ligger et andet sted, bliver utryg og ked af det. I bør lægge en lille pude eller lignende ind under hans madras i hovedenden af madrassen, så han kommer til at ligge lidt eleveret. Og så puttes han, får sin flaske i sengen og får derefter lov til at falde i søvn, hvor han ligger - altså uden at opleve at blive flyttet.
Hvis du om aftenen vælger at amme ham i søvn, så gør det i din seng. Læg dig med ham og am ham i dobbeltsengen og lad ham så falde i søvn ved siden af dig, tæt med dig - og lad ham ligge. Du skal naturligvis sikre at han ikke kan trille ned af sengen og komme til skade, men lad ham sove. Og inden du så selv går i seng sen aften, så ammer du ham igen og putter ham derefter i seng - eller giver ham flaske i stedet for amning, hvorefter han så sover videre i egen seng.
Mit forslag til en dagsplan lavet ud fra jeres angivne tider, ser således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes eller flaske og sover lidt videre
Morgen 7-7.30: Tilbydes ¾-1 dl. Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: ½ dl. frugtmos, frisk frugt i hånden at gumle på selv, vand af kop.
Puttes til formiddagslur uden flaske og sover som nu
Frokost 11-11.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, - det kan være hjemmelavet eller mos fra glas eller frost. Suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden at gumle på selv, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca kl 13 og sover som nu
Eftermiddag 15.30-16: ¾-1 dl. flerkornsgrød med frugtmos som topping, vand af kop og frisk frugt i hånden at gumle på selv.
Powernappen springes over
Aften 17.30-18: Grøntsagsmos med kød eller fisk - udgangspunktet er nu mere og mere jeres mad, det vil f.eks. være rigtig godt at starte med forskellige risretter med sovs. Det kunne være f.eks. boller i karry.. Suppleres med kogte stykker blomkål, broccoli, en kartoffelbåd fra ovnen eller lignende i hånden at gumle på selv, vand af kop.
Kommer i bad, gøres klar til natten.
Flaske og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23-24: Flaske (eller ammes) mere eller mindre i søvne og sover herefter uden yderligere mælk til næste morgen tidlig.
Som I kan se er der i min plan lidt flere måltider og mad med lidt mere bid. Derudover ligger de fire flasker/amninger fordelt over hele døgnet og indgår som en naturlig del af putningen til midddagslur og putningen til aften.
I følge min plan, så puttes han en lille smule senere end i jeres plan - og han sover to lure dagligt i stedet for tre. Hvis han står tidligt op og sover tidligt hele dagen igennem, så vil han naturligt have behov for 3 lure og det må han så have - men det vil så også gøre, at han sandsynligvis ikke kan sove til natten før kl 21 og så er det dømt til at mislykkes, hvis I prøver at putte ham tidligere - det er kun frustrerende for både jer og ham ...
I spørger om han får mælk nok - og det er svært helt at vide, hvor meget han får, når han både ammes og får flaske. I alt vil det være rigtig godt, hvis han får ca 750 ml mælk. Det er vigtigt at han ikke indtager så store mængder skemad, at han ikke indtager mælk nok og derfor naturligt søger ekstra mælk om natten. Derfor kan det være bedre at give ham 1 dl. skemad og han så drikker mælk nok, end at give ham 1 ½ dl skemad og det så fylder for meget i maven .. I må her prøve at finde ud af, hvordan det bedst kan fungere for ham, så han får begge dele og det han naturligt har behov for.
Jeg håber at min dagsplan vil hjælpe jer videre og at I samtidig har fået lidt idéer til, hvordan I kan prøve at putte ham nu, for at se om det kan gøre en ændring hos jer.
Rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske