Svar: Søskende dele soveværelse - forsvarligt? Og vil det kunne fungere i praksis?
22. april 2013
Alder:
6 mdr.
Kære Charlotte
Tak for dit brev og alle dine tanker - og velkommen til :)
Det betyder rigtig meget for mange børn at sove sammen - ligesom vi voksne sover sammen om natten, så vil børnene også gerne sove sammen og for de store børn vil de ofte virke "fair" med en regel om at "voksne sover sammen og børn sover sammen", så børn ikke sover alene. Og det er sandsynligvis dette behov I allerede kan mærke hos storesøster, hun har flere gange spurgt om hvornår lillesøster er stor nok til at de kan få fælles soveværelse ...
Og ja - børn kan sagtens sove sammen. At vi sover hver for sig, på hvert sit værelse og at nogle ligefrem har hjem med separate børneafdelinger hører måske til nu, men før hen i tiden, var det helt normalt at børn sov sammen. Og jeres piger kan sagtens sove sammen og lære dette og nyde dette. Det er sjældent at de vækker hinanden, tværimod sover de ofte godt, netop fordi de har hinanden ...
Hvornår det er passende at flytte lillesøster ind til storesøster er en individuel vurdering. I har naturligvis ret i at i jeres tilfælde er det vigtigt at I kan være sikre på at storesøster ikke udgør en fare for lillesøster, at hun ikke kan finde på at tage lillesøster ud af sengen, komme dynen over hovedet på hende eller lignende - naturligvis ikke i nogen ond mening, men fordi hun ikke forstår at det kan være farligt. Jo ældre lillesøster bliver, jo mere motorisk stærk hun er, jo bedre vil hun naturligt kunne stå imod storesøster, - sparke dynen af sig eller sige højt fra med en skinger lyd, så I hører at der foregår noget og der er her naturligvis forskel på om det er nu eller om det først er når lillesøster f.eks. bliver et år ... Der er ingen faste regler i forhold til dette.
Jeg tænker også at jeres vurdering må afhænge af om lillesøster har rigtig meget brug for jer om natten, så I skal ind til hende, hjælpe med dynen, give mælk, trøst osv. flere gange - for så kan der jo være noget praktisk i at hun sover i jeres soveværelse lidt længere tid ...
I forhold til at få dem til at sove samtidig, så vil lillesøster naturligt også på sigt have glæde af at få f.eks. en godnathistorie. De fleste børn vil i 12-18 måneders alderen begynde at nyde et ritual hvor dette indgår, ligesom de i denne alder også ofte begynder at tage en puttebamse, putteklud eller lignende til sig. Og jeg tænker at det vil være rigtig fint at I til den tid forsøger at indføre et ritual, hvor I putter pigerne og så sætter jer og læser lidt for dem. Så de mærker at I er der, så de begge bliver prioriteret og får hjælp til at falde til ro både fysisk og mentalt.
I forhold til at lære storesøster at blive på værelset og ikke gå ud efter jer, søge jer igen og igen, vil det være rigtig godt at sidde på sengenkanten, læse lidt, tale om dagen osv. og herefter skal I så vurdere, om I skal blive siddende eller gå kortvarigt frem og tilbage. Det kunne også være en idé at bruge det jeg kalder "stryge tøj metoden". Det går ud på at I stiller jer og laver noget praktisk i nærheden. Altså gennemfører et dejligt og trygt ritual med godnathistorie osv. og når det så er tid til at gå, så vil det være godt at være i nærheden og lave noget praktisk. Det kan være at stryge tøj eller lægge tøj sammen.
Det vil betyde at I kan give hende masser af verbal kontakt og berolige hende med ord, men uden at sidde med hende eller sidde direkte hos hende. Imens du står og stryger kan du således sige "jeg er lige her, læg dig ned skat, mor passer på dig, nat-nat" eller hvad du nu vil sige. Samtidig signalerer i at der ikke sker noget spændende, mor og far har noget kedeligt at lave, der er ikke noget sjov for dig. Barnet får også en fornemmelse af at man ikke bare sidder og venter på at det skal sove.
Jeres datter kan kalde lidt "Moooaar" og du kan svare "ja, jeg er lige her, sove nu skatterpige", så hun igen og igen hører at det er det hun skal, men samtidig er tryg ved det, fordi du ikke går fra hende, du er der, passer på hende. Og hun føler sig ikke udenfor - hun oplever ikke at I sidder i stuen og hygger, pludrer med lillesøster eller andet, men at I prorioterer hende samtidig med at I også viser hende, at det er sovetid og ikke legetid ...
På samme måde kan man udnytte det at skulle lave noget praktisk – f.eks. gå frem og tilbage med rent tøj som skal lægges på plads – man har nemlig et formål med at gå frem og tilbage og det er noget helt andet end at vente på at barnet sover. Man siger således: "jeg henter lige noget af dit tøj, så kommer jeg igen" i stedet for "nu skal du lægge dig til at sove og så kommer jeg igen". Det sender nogle andre signaler og vil samtidig gøre hende mere rolig ved at være i sin seng.
Det kan være en metode der er god at bruge, når barnet skal lære at sove, falde i søvn trygt vidende om at mor og far er der - men uden at man behøver sidde og vente på at barnet sover :) Og det kan være en metode, som godt kan kombineres med at lillesøster også på et tidspunkt skal sove på samme værelse :)
Hvornår det er godt at flytte babyer ud af soveværelset - tja ... det afhænger helt af situationen og af den enkelte familie. Generelt anbefaler jeg ikke at man flytter barnet ud af soveværelset før efter 6 måneders alderen. Dette fordi undersøgelser viser, at forældres natlige støj er med til at holde barnets vejrtrækning igang og det forebygger således vuggedød, at sove i samme rum som barnet.
Mange børn vil i 8-10 måneders alderen have en meget urolig periode, hvor de søger forældrene ekstra om natten og derfor kan man tale for, at barnet enten flytter før og vænnes til eget værelse før dette tidspunkt eller at man venter til denne periode er overstået. Der vil ofte også komme en urolig periode i 13-15 måneders alderen, hvor barnet begynder at gå mere omkring på egen hånd - og det kan igen være en svær periode at flytte barnet og lære barnet at sove selv. Og så kommer der atter en urolig periode i 18-20 måneders alderen, fordi barnet her begynder at få mere farefornemmelse ...
De er også sådan at i de perioder, hvor der sker omvæltninger i barnets liv - start i dagpleje eller vuggestue, at man bliver storesøster eller lignende, ja her sover barnet ofte også dårligere. Og det samme i sygdomsperioder ...
Så hvornår det rette tidspunkt er afhænger således af rigtig mange ting og I er derfor nødt til at flytte lillesøster, når I synes tidspunktet er rigtigt. Måske i en ferieperiode, hvor I også selv har mere overskud til at lave nye rutiner.
Håber at I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske