Svar: Spiser meget
20. april 2013
Alder:
4 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og velkommen til :)
Det lyder ganske rigtigt som om at din dreng har en god appetit og spiser godt. Han får ofte 6 flasker i døgnet af ca 235 ml, hvilket svarer til at han indtager ca 1400 ml mælk i døgnet og derudover får han grød og mos to gange dagligt. Ingen tvivl om at han har en god appetit.
Du skriver ikke, hvor stor han er, men hvis han er en meget stor dreng, så vil han naturligt have brug for mere mælk. Hvis han f.eks. vejer 8.5-9 kg allerede nu, så lyder det rigtigt, at han godt kan have brug for 1400 ml mælk og samtidig fortæller du jo at han sveder meget. Når det er sagt, så er det dog også sådan at børn der får flaske nogle gange kan have tendens til at overspise og det skal du naturligvis være opmærksom på ikke er tilfældet.
Når et lille barn spiser ved brystet, så vil det ofte tage længere tid - barnet skal die, vente på at mælken løber, synke mælken og die igen, for at få mælken til at løbe og derefter synke mælken der kommer. Når et lille barn spiser af en flaske, så vil der ikke på samme måde være stop i indtaget, barnet vil die og få mælk i en lind strøm og det kommer lettere til barnet. Det går hurtigere med at spise, barnet når ikke at fornemme mæthed helt på samme måde og fordi det løber så let til barnet, så vil barnet kunne indtage mere end barnet måske egentlig har behov for.
Derfor kan det nogle gange være en god idé at holde mængden af mælk i flaske lidt nede, så din dreng måske ikke får 235 ml hver gang, men måske kun 200 ml. Det kan på samme måde også være en god idé at lægge en lille pause ind undervejs i måltidet, så han når at mærke, at han har mælk i maven og så måltidet tager lidt længere tid.
Og så kan det ofte også være en god idé at afslutte flaskemåltidet med en sut, fordi han sagtens kan have et suttebehov, som skal dækkes - mere end et behov for ekstra mælk. En amning kan f.eks. ofte tage 30 minutter eller mere, hvorfor barnet naturligt sutter længere tid og suttebehov derfor stilles på en anden måde, end hvis barnet får flaske og måltidet er overstået i løbet af 5 minutter ... Så at give ham en sut i forlængelse af hans flaskemåltid kan være en god idé.
Du fortæller også at din dreng har refluks og det kan også gøre at han søger flasken lidt ekstra - modsat kan det også skyldes hans store indtag af mælk - at det ekstra han indtager kommer retur. Det kan derfor måske også hjælpe på hans refluks at sætte hans mælkeindtag i hver flaske en lille smule ned og give sut i stedet.
Du kan også overveje Enfamil AR, som købes på apoteket. Eller du kan prøve med Allomin Extra (den gule). Den indeholder stivelse og er beregnet til børn, som kan være svære at mætte :)
Det vil være en rigtig god idé at du giver ham flaske sen aften omkring kl 23, så han her får det der kaldes et drømmemåltid og herefter lader ham sove til kl 05, hvor han så evt. kan få en flaske mere og sove videre hos dig - det er helt naturligt at han har brug for flaske sen aften og tidlig morgen og det kan netop gøre, at han så også sover lidt længere om morgenen. Du kan prøve om han så kan nøjes med en flaske om morgenen/formiddagen inden han bliver lagt ud til sin første lur. Måske kan han og måske ikke - det må forsøges - alternativt kunne du måske prøve med to lidt mindre flasker, for at se om det giver ham ro nok.
Det er fint med de to måltider skemad dagligt og jeg tænker at stille og roligt kan han også begynde med morgengrød. Det vil naturligt på sigt erstatte den ene flaske og vil give jer lidt mere rytme. Vent dog stadig lidt med dette, når han ikke er ældre.
Han lyder til at sove rigtig godt i forhold til sin alder. De fleste børn vi i denne alder trives med 3 lure dagligt og ofte sove ca 5 timer samlet i løbet af dagen og ca. 10 timer om natten - og det lyder som om at han passer fint ind i dette og dermed ind i hvad man kan forvente :)
Jeg håber at ovenstående giver lidt ro med på vejen og hjælper dig lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske