Svar: Nye input til putteritual søges
19. april 2013
Alder:
8 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og din dejlige beskrivelse af lige præcist den alder og udvikling jeres dreng går igennem og de udfordringer det netop giver ved putning :)
Og ja - det er en fase - det er ofte i 8-10 måneders alderen (+/-), at man især mærker disse udfordringer og al den hoppen rundt handler både om stor motorisk uro, en næsten fysisk rastløshed i kroppen, at det er rigtig svært at ligge stille. Og det handler også om den spirende selvstændighed og en lyst til hellere at ville lege og underholde end at skulle sjove. En slags - jeg bestemmer selv - ligesom man på samme måde ofte også oplever protester mod at ligge på puslebordet og skulle have skiftet ble i denne alder, eller protester mod at skulle ligge i barnevognen, fordi man vil sidde op ...
I skal sikre jer at puttetidspunktet er rigtig og det lyder faktisk sådan hos jer. Det lyder også som om at I har et rigtig godt ritual og jeres dreng virker egentlig parat til at skulle sove. Det er fint.
Det I så skal vurdere, er hvad der vil være bedst at gøre. Hvis han kan sove i løbet af 10-15 minutter mod at I sidder hos ham, holder hænderne på kroppen, holder i hånd, synger lidt for ham osv. så er det godt at gøre dette. Hvis han bliver ked af det, skal I naturligvis på samme måde være hos ham, tage ham op, hvis han har brug for det, berolige og betrygge og så putte ham tilbage i seng igen.
Hvis han tydeligt har brug for ekstra meget fysisk kontakt og nærhed lige nu, klynger sig til jer som "en lille abeunge", så kan det være godt at prioritere at lægge sig sammen med ham. Det kan være det han har brug for, for at kunne slappe af og overgive sig til søvnen, netop at ligge tæt og derfor kan det være nødvendigt at man i denne periode vælger at lade ham falde i søvn i dobbeltsengen og senere flytter ham, eller man kan fjerne den ene side af tremmesengen og koble hans seng til jeres seng (naturligvis hvor det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt), så han kan ligge i egen seng, men så I også ligger i jeres seng og på den måde er helt tætte. Det vil også give ham mulighed for at kravle ud af sin seng og over til jer i løbet af natten, hvis det netop er denne tryghed han søger.
Og så er der naturligvis også situationer, hvor man vil vælge at gå kortvarigt fra barnet ikke for at lade barnet græde, ikke en "kontrolleret grådmetode", men i stedet for at vise barnet, at det ikke er legetid, men sovetid. Denne metode kalder jeg for "se til metoden".
Det er som sagt ikke en metode, der handler om gråd, men det handler om at vise barnet at det er sove tid og at barnet trygt og roligt kan lægge sig til at sove, selvom man ikke nødvendigvis kan ses. Med den alder jeres dreng har, så ved han ikke hvor I går hen når I går fra ham. Han kan ikke forholde sig til at I er i stuen og han er på værelset, så når I går, så kan han naturligt blive ked af det. Samme reaktion ser I sandsynligvis hvis I går i køkkenet og lader ham være alene i stuen.
Når man går, så er det kortvarigt - det vil ca 2-3 minutter af gangen. Man forlænger ikke tiden man er væk og man går også tilbage, selvom barnet ikke er ked af det - netop fordi det ikke handler om at barnet skal græde og være utryg, men handler om at vise barnet at man er der, at barnet ikke er forladt og alene, men at man holder fast i at det ikke er legetid, men sovetid.
Ofte skal man kun gå far barnet et par gange, så forstår han at han skal lægge sig ned og sove og vil her så have brug for at I prioriterer at sidde hos ham, holde lidt i hånden, synge lidt og så lægger han sig til at sove.
Nogle børn har også rigtig meget brug for i denne alder at man lader dem tumle lidt rundt, når de kommer i seng. De nyder faktisk at rejse sig ved tremmerne, de smider med deres puttebamse, pludre og snakker osv. Og nogle børn kan godt bruge måske 15-20 minutter på dette, før de er parate til at overgive sig til søvnen - og her har de så ofte brug for os. Der er således ikke noget i vejen for at barnet får lov til at ligge og tumle lidt rundt i sengen, hvis barnet i øvrigt er glad og hygger sig med det og man så bare er der, når barnet viser behov for det. Man behøver som forældre ikke at sidde og vente i lang tid på at barnet bliver parat.
Og så er der også børn der i denne alder nogle gange vil sove lidt mindre end de normalt skønnes at have behov for og hvor man måske kan være nødt til at putte dem lidt senere. Det handler her om at springe på søvntoget, når det kommer forbi. Så nogle gange kan det være nødvendigt at afbryde putteritualet, og tage barnet med ind i stuen og så tage det søvntog der kommer næste gang - søvntog kører ofte med 20 eller 40 minutters interval ... Det er bedre at afbryde putteritualet og putte 20 eller 40 minutter senere end at lade det trække ud i timer, hvor både barn og forældre bliver mere og mere frustrerede :)
Jeg håber at ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske