Svar: Uden mad og drikke, duer helten ikke
12. oktober 2004
Alder:
7 mdr.
Kære Mia Jakobsen
Mon ikke din søn er ved at være så gammel, at han begynder at ville mere selv og også nu er blevet så meget mere bevidst omkring det at spise og drikke, at han derfor kniber munden sammen, når du nærmer dig med flasken.
Det er rigtigt at 250ml mælk lyder til at være i underkanten, men sammenholdt med 150ml mælk i grøden plus sødmælk af glas ved siden af, så får han jo trods alt noget indenbords. Selvom han er en stor dreng og umiddelbart godt kunne drikke det dobbelte, hvordan er hans afføring og vandladning så.
Tisser han som han skal og har han hård mave, som tegn på at han mangler væske. Hvis ikke, så ville jeg se tiden lidt an og stole på at hvis du bare tilbyder ham det, så kan han selv regulere sit behov.
I takt med at han bliver ældre vil han jo også begynde at få ost, yoghurt/A38 og lignende, som også tæller med i mælkemængden.
Giver du ham øllebrød og havregrød? Her kan du komme mælk på, også som dessert efter et grøntsagsmåltid kan du evt. give ham en portion frugtgrød (æbler er der jo mange af i øjeblikket) med mælk. Måske trænger han bare til lidt fornyelse.
Fortsat held og lykke med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske