Svar: Må baby vækkes 8 mdr.
18. april 2013
Alder:
8 mdr.
Kære bekymrede mor
Tak for dit brev og naturligvis skal du bare spørge - det er jo hele idéen med min brevkasse :)
Som udgangspunkt skal børn ikke vækkes, men skal have lov til at sove, når de sover. Som hovedregel gælder at din datter naturligt vil falde i søvn, når hun er træt og har brug for at sove og vil vågne af sig selv, når hun ikke længere har brug for at sove mere ...
Når det er sagt, så kan der naturligvis være situationer, hvor du er nødt til at vække hende eller hvor hun vågner, fordi hun er faldet i søvn i bilen og vækkes, når du tager hende ud af bilen eller lignende - sådanne situationer kan ikke altid undgås. Og det skader hende ikke, at hendes rytme på den måde en gang imellem slås i stykker. Det der er vigtigt er at hun generelt får den søvn hun har behov for.
Din datter er 8 måneder nu og du fortæller at problemet ofte opstår, når hun skal afleveres ... Og jeg tænker at det vil være en rigtig god idé at arbejde på en rytme, hvor hun sover til nogenlunde fast tid og er aktiv til nogenlunde fast tid - det vil hjælpe dig til at vide, hvornår hun så kan afleveres og vil give dig overblik over dagen, så du kan planlægge indkøb, ture i barnevognen osv. samtidig med at hun skal sove. Det er for mig at se derfor en rigtig god idé og også vigtigt, at du prøver at finde en rytme og hjælper hende med at skabe en rytme, hvor hun naturligt får lov til at sove, når hun har brug for det og hvor hverdagen også kan hænge sammen.
Du fortæller at hendes middagslur ofte skifter, så nogle dage sover hun allerede 11.30 og andre dage først kl 14 .. For at skabe mere fast rytme her, vil jeg anbefale at du vækker hende om morgenen. Det vil være okay at I arbejder på at stå op til en fast tid hver dag, uanset om det er hverdag eller weekend - og efter en god nattesøvn, vil det være helt fint at du vækker hende kærligt og nænsomt om morgenen og lader dagen starte. Det at starte dagen til samme tid hver dag, vil give dig mulighed for bedre at sikre rytme resten af dagen igennem. Og hendes middagslur vil således måske skifte +/- ½ time og ikke 2 ½ time som nu ...
Hvis hun skal afleveres til pasning og sover på det tidspunkt, så vil du måske kunne putte hende i barnevognen hjemmefra og lade hende sove i vognen, når I kommer frem - så hun på den måde får lov til at sove og ikke vækkes, når hun afleveres. Hun får naturligvis så ikke mulighed for at sige farvel til dig, men til gengæld, får hun lov til at sove og vil have mere overskud til så at blive passet, når hun vågner.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske