Svar: Bad som del af putteritual
17. april 2013
Alder:
5 mdr.
Kære Helle
Tak for dit brev :)
Det er rigtigt, at jeg anbefaler at aftenbadet ligger 1-1 ½ time før barnet puttes.
Når vi lægger os til at sove, får vi et naturligt fald i kropstemperaturen og vores krop får på den måde besked om, at det nu er tid til at sove. Når barnet får et bad, vil temperaturen stige i en periode, hvorefter den falder igen og netop dette fald i kropstemperatur signaler, at det nu er tid til at sove. På den måde hjælpes barnet til at overgive sig til søvnen og finde ro.
Hvis man putter barnet for hurtigt efter bad, så er der en risiko for at den forhøjede temperatur vil gøre at barnet sveder ekstra meget og naturligt derfor har svært ved at finde ro. På den måde kan et bad have den modsatte effekt.
Når det er sagt, så lyder det dog som om at det fungerer godt hos jer, som I gør det lige nu - og man skal som udgangspunkt ikke ændre på noget der fungere :)
Fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske