Svar: Vågner og søger mors hænder
17. april 2013
Alder:
11 mdr.
Kære M
Tak for dit brev :)
Det er helt naturligt at din datter søger dine hænder, når hun skal sove og også under søvn. Hun har brug for at mærke at du er der, og hun fornemmer dig netop, når hun på den måde kan holde fast i dig.
Og netop fordi hun nu er adskilt fra dig om dagen, så har hun naturligt ekstra meget behov for at mærke dig. Jeg plejer at sige at hendes mor-depot skal fyldes op, når I er sammen, netop for at hun har noget at tære af, når I er adskilt. Og hendes mor-depot bliver netop fyldt op, når hun ved at holde dig i hånden, mærker at du er der, mærker at du er der hundrede procent for hende.
I jeres familie er situationen også sådan at hun ikke har nogen der kan tage over, hun har kun dig - mor - og hun søger dig helt naturligt. Det at holde i hånd er netop båndet mellem jer, en slags tydeliggørelse af at I hører sammen og den følelse har hun naturligt brug for og skal hun også have lov til at have.
De fleste børn vil, når de er mellem 12-18 måneder, begynde at kunne bruge en puttebamse eller lignende bevidst. Og derfor kan du godt i løbet af de næste måneder forsøge at introducere en sådan. Du skal bruge den løbende hele dagen igennem, både når hun er ked af det, når I kører bil, når hun skal puttes, så den bliver en fast del af det der foregår i hverdagen og naturligt indgår som trøst og ro. Og stille og roligt kan du så arbejde på at den kommer til at tage mere over, og hun på den måde kan undvære dig bedre. Den bliver således en substitut for dig og dermed en substitut for dine hænder ...
Håber du kan bruge dette lidt videre - fortsat held og lykke - også med start på arbejde igen :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske