Svar: Smider alt ud af sengen om aftenen og om natten
17. april 2013
Alder:
2 år, 4 mdr.
Kære far og mor
Tak for jeres brev :)
Det lyder ganske rigtigt som om at jeres dreng smider sine ting ud af sengen, fordi han beder om jeres opmærksomhed. Og derfor tænker jeg, at I måske skulle overveje at sidde hos ham om aftenen, læse en historie for ham, tale lidt om dagen eller lignende, så han mærker at I er der for ham og prioriterer at være hos ham, når han skal sove - altså så han ikke behøver tømme sin seng for sovedyr eller andet, for at I skal være der.
Det kan også være en idé at bruge det jeg kalder strygetøj metoden, som går ud på at I stiller jer på værelset eller lige uden for døren - alt efter, hvordan I bor - og lægger tøj sammen eller stryger tøj. Det at lave noget praktisk signalerer at I har noget kedeligt at lave og der sker ikke noget sjov for ham. Han har en alder nu, hvor han naturligt er bevidst om at når han ligger i sin seng, så sidder I i stuen og hygger og det vil han naturligt gerne være en del af. Det er ikke fair, at han skal være alene på sit værelse, når I sidder og hygger i stuen - og det kan derfor være en god idé at vise ham, at når han skal sove, så hygger I jer ikke, men laver kedelige ting.
Hvis I er i nærheden og han så smider sin sut, sin bamse osv. på gulvet, så lader i det ligge lidt, og når I så har strøget skjorten færdig eller har lagt blusen sammen, så går I hen og samler sutten og bamsen op og giver ham den og går tilbage til det I var igang med. Hvis han smider det ud af sengen med det samme, så lader I det ligge til I igen er færdige med et stykke tøj og går så her tilbage.
Med hensyn til vand, så kan han få en drypfri kop ved sengen, så han selv kan tage sig lidt vand at drikke, hvis han er tørstig.
Men det vil være rigtig godt at I prøver at prioritere at være der, lige nu bruger ca 15 minutter på at sidde hos ham, tale lidt om dagen, læse historie, vise ham billederne i bogen osv. så han ikke behøver hopper rundt og ikke behøver smide med sine ting, for at I vil være hos ham, når han skal sove :)
Når han ikke længere føler behov for at smide med tingene om aftenen, så vil hans behov for at gøre det om natten sandsynligvis også være mindre. Det kan naturligvis ikke garanteres at han ikke stadig kan vågne om natten og have brug for jer - jeg ved at I tidligere har fortalt at han drømmer meget og nogle gange vågner på grund af dette - og her skal han naturligvis have den tryghed, han har behov for.
Håber I kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske