Svar: Svøb eller ej?
16. april 2013
Alder:
4 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og alle dine tanker :)
Det lyder som om at jeres datter har haft rigtig stor glæde af svøbet. Der er ingen skrigeri, når hun skal puttes og hun kan sove i sin barnevogn, hvor hun tidligere var nødt til at sove i jeres arme - det er rigtig godt og som udgangspunkt skal man ikke ændre på noget som fungerer ...
Det er rigtigt, at når børn begynder at trille omkring og bruge sig selv mere motorisk, så vil de naturligt ofte have glæde af at kunne skifte stilling under søvn og derfor er det fint at man stille og roligt letter på svøbet. Men, det lyder som om at jeres datter lige nu sover bedst med sit svøb og det er okay. Du vil sandsynligvis fornemme at hun i løbet af den næste månedstid begynder at protestere over at blive svøbt og så skal du naturligvis følge de signaler hun sender.
Det er rigtigt at det nogle gange kan være en god idé at løsne svøbet lidt af gangen, så hun er mindre og mindre svøbt og på den måde vænner sig til ikke at behøve svøbet. Andre gange må svøbet væk fra den ene dag til den anden, fordi hun pludselig tydeligt signalerer at hun ikke bryder sig om det og så er det sådan. Her er du nødt til at følge de signaler hun sender og lade hende selv være lidt styrende for, hvad hun har behov for.
Det er rigtigt at børn naturligt også stille og roligt får brug for at sove i en større seng og de fleste børn vil i 4 måneders alderen skulle ud af deres lift og vil sove direkte i barnevognen. I denne overgang kan det være godt at bruge svøbet, så du stadig svøber hende og putte hende i barnevognen og stille og roligt så skal hun så lære at sove i barnevognen med et tæppe eller dyne omkring sig alt efter vind, vejr og årstid :)
Det er naturligvis også vigtigt at du hjælper hende med at bruge sig selv motorisk, når hun er vågen og har sine aktive perioder. Hun er ikke længere et spædbarn, men en aktiv lille baby og det er vigtigt at du hjælper hende med netop at bruge sig selv både motorisk og mentalt - men når hun skal sove, må du gerne hjælpe hende med at koble fra og falde i søvn, så hun også sover godt og netop får energi til at opleve og mærke verden, når hun så er vågen.
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske