Svar: Min datter på 8,5 mdr. nægter at spise
16. april 2013
Alder:
8 mdr.
Kære Lene
Tak for dit brev - jeg vil naturligvis gerne dele lidt tanker med dig :)
Der er, som du selv har overvejet, naturligt en sammehæng mellem din datters amninger og hendes manglende indtag af mad. Og desværre løser dig sig ikke over en enkelt dag eller over et døgn, der skal flere dage til .. Og det er naturligvis rigtig svært, når din datter tydeligt er sulten og hun afviser maden, ikke at tilbyde hende brystet, hvor hun så spiser grådigt. Men du er nødt til at holde fast i at hun nu skal ammes 3 gange i døgnet og ikke mere.
Jeg vil anbefale at disse 3 amninger ligger inden middagslur, aften og sen aften (eller en gang i løbet af natten, det kommer an på om hun vågner af sig selv og søger brystet sen aften). Ved at placere amningerne på denne måde så imødekommer du hendes behov for bryst og giver samtidig mulighed for mere rigtig mad i maven på tidspunkter som er gode og vigtige for hendes rytme og hendes indtag fremover.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop. Når hun ikke længere ammes tidlig morgen vil hun sandsynligvis ikke sove så længe og vil være parat til at spise morgengrød her.
Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden og frugtmos (jerntilskud), vand af kop.
Puttes til formiddagslur uden amning
Frokost 11.30: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleres med grøntsagsmos med kød eller fisk. Det kan være hjemmelavet eller mos fra glas eller frost, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca kl 13
Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden at gumle på, vand af kop og kan her også tilbydes lidt frugtmos eller lidt yoghurt som du prøver lidt med nu.
Aften 18: Udgangspunktet er familiemaden, kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Der skal være mad i stykker og også moset mad, vand af kop.
Kommer i bad, gøres klar til natten
Ammes og puttes til natten ca 19.30-20 som nu
Sen aften eller når hun melde sig først på natten: Ammes x 1
Som du kan se af denne plan, så anbefaler jeg at I forsøger at starte dagen lidt tidligere og jeg tænker at det måske vil ske af sig selv, når du ikke længere ammer hende tidlig morgen. Derudover så ammes hun nu ikke længere inden første lur, hvilket naturligt vil give hende større appetit til frokost. Til gengæld får hun så bryst, når hun har spist både morgenmad, mellemmåltid og frokost og altså før hun så skal sove sin middagslur. På samme måde ammes hun ikke om eftermiddagen, da dette fjerner hendes appetit fra aftensmaden, men hun ammes til gengæld, når hun skal sove til natten og har fået både mellemmåltid eftermiddag og også har fået sin aftensmad.
Der er for mig at se en sammenhæng mellem din datters indtag af mælk og hendes manglende indtag af rigtig mad. Der er også en sammenhæng mellem hvornår amingerne ligger på og tilbuddet om anden mad - og derfor foreslår jeg en ændring af hendes dagsrytme og det starter med at I kommer lidt før igang om morgenen:)
Jeg håber at dette vil hjælpe dig lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske