Svar: Træg mave - 6 mdr.
16. april 2013
Alder:
6 mdr.
Kære Marianne
Tak for dit brev og hvor dejligt at høre fra dig igen - tillykke med at I har fået en lillesøster :)
Det lyder som om at din datter er glad for skemaden og gerne spiser hvad du serverer for hende og det er rigtig fint at du nu forsøger at øge hendes indtag af mad, så hun får flere små måltider hele dagen igennem.
Det er også rigtig fint at du er opmærksom på at hun skal have væske nok hele dagen igennem og at skemaden ikke må tage pladsen op for hendes indtag af væske. Og det er også godt, at du nu variere hendes indtag mere og mere, så hun får så mange forskellige fødevarer som muligt, fordi det naturligt vil være med til at holde hendes mave igang naturligt.
Jeg kan se ud af dit brev at du både ammer, giver mme og også giver sødmælk. Jeg vil anbefale at du ikke giver sødmælk, men i stedet holder dig til at give vand til maden og derudover så skal hun have bryst eller flaske.
Jeg vil også anbefale at du nu forsøger med de lidt grovere grødtyper som havregrød eller øllebrød og det kan være en idé at du forsøger med hjemmelavet grød, for at se om det gør en forskel. Den hjemmelavede grød kan nogle gange give maven lidt ekstra at arbejde med ... Du kan prøve at skifte mellem hjemmelavet og færdiglavet grød for at se hvordan hun reagerer på det forskellige.
Og på samme måde skal hendes grøntsagsmos nu varieres. Du kan lave mos af alle slags grøntsager: Gulerod, squash, blomkål, broccoli, pastinak, persillerod, løg, jordskokker, kålrabi, hvidkål, peberfrugt, skorzonerrødder, spidskål, rosenkål, savoykål, ærter, majs, grønne bønner, grønkål, porrer, tomater (uden skræl) osv. Også f.eks. græskar kan bruges og rodfrugter med smag er ofte et hit.
Også her gælder at du gerne må variere mellem hjemmelavet mad og færdiglavet babymad. Køb grøntsagsmos og middagsretter på glas eller frost, for at variere hendes indtag lidt mere.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre
Morgen 7: Havregrød, lavet med mme, vand og fedtstof, vand af kop.
Formiddag 8.30: Frisk frugt i hånden, frugtmos, vand af kop.
Flaske og puttes til formiddagslur ca kl 9
Frokost 11: Øllebrød en gang imellem, men ellers gerne grøntsagsmos og der begyndes med kød eller fisk. Det kan være hjemmelavet eller mos fra glas eller frost. Suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden at gumle på selv. Vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca kl 13
Eftermiddag 15.30: Frisk frugt i hånden og frugtmos, vand af kop.
Aften 17.30: Grøntsagsmos og der begyndes med kød eller fisk i mosen - udgangspunktet er den mad du selv spiser og der gives vand af kop.
Ammes/Flaske og puttes til natten 19.30
Sen aften 23-24: Ammes eller får flaske, inden du selv går i seng, som et sidste måltid, hvorefter hun så sover uden mælk til næste morgen tidlig.
Portionerne skal ikke være store - det er helt fint, hvis hun kun spiser ¾ dl grød eller mos af gangen. Hun må naturligvis gerne spise lidt mere eller lidt mindre, men hun skal ikke spise 1 ½ - 2 dl til hvert måltid. Små hyppige måltider er bedre end få og store måltider og til alle måltider vand af kop.
Det er vigtigt at din datters mave fungerer og hvis ikke du kan holde maven igang naturligt via skemaden, så er det vigtig at du giver hende laktulose. Det lyder som om at hun trives når hun får det - det virker på hende og det er når du stopper med det, at hun igen får problemer. Og hun må gerne få laktulose i en længere periode, det er helt okay. Og stille og roligt, når hun så er godt igang med maden og spiser mere varieret osv. så kan du prøve at skære ned i laktulosen stille og roligt. Trappe langsomt hu og se hvordan hendes mave så reagerer på det.
Hvis ikke hun trives på laktulose, så kan du tale med lægen om muligheden for at give hende Movicol i stedet. Det skal opblandes i vand og drikkes, men da hun får flaske er det helt fint, så kan hun få det på denne måde.
Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske