Svar: Flad fod hvornår?
12. oktober 2004
Alder:
10 mdr.
Kære Gitte
Nogle børn er tågængere, især hvis de har været i en gåstol - har din søn det? Der er dog også børn som går på tæer, helt af sig selv og det er i orden. Hvorlænge det er i orden afhænger dog af, hvor langt din søn i øvrigt er i sin motoriske udvikling.
Du skriver at han ikke kan stå ved noget selv endnu - skyldes det hans tågang, altså at han ikke kan trække sig op at stå, fordi han står forkert på foden? Eller er det fordi han endnu ikke har styrke til at trække sig selv op at stå?
Der er i de fleste kommuner ansat en fysioterapeut, som kan vejlede forældre omkring børns motoriske udvikling. Til børn der er tågænger kan man lave forskellige øvelser med deres fødder og stimulere deres fodsål, for at de begynder at stå mere på foden. Hvorvidt det er nødvendigt hos jer, synes jeg du skal ringe og tale med ham/hende om, så får du den bedste vejledning i forholdt til lige netop din søn.
Da jeg ikke kan se din søn er det svært for mig at give dig et mere præcist svar.
Jeg ønsker jeg held og lykke fremover.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske