Svar: Vågner ofte om natten og kun mor dur
14. april 2013
Alder:
11 mdr.
Kære trætte Maibrit
Tak for dit brev :)
Man ser nogle gange at små børn, der kun sover en lur dagligt og som sover en lang nattesøvn, sover meget uroligt om natten. Og det kan godt være det, der sker hos jer. Jeres dreng sover jo 3 timer i løbet af dagen, men sover disse mellem kl 10-13 og herefter har han så en meget lang eftermiddag indtil han så går i seng kl 18.45, hvor han nærmest vælter omkuld ...
Jeg kan ikke helt ud af dit brev se hvad tid han står op og hvornår dagen således starter, men måske starter den mellem kl 6-7 og det betyder at han faktisk sover måske 11 ½ - 12 timer om natten + de 3 timer om dagen, altså næsten 15 timer i døgnet. Og det er mange timer, når man er 11 måneder gammel. Han må gerne sove så meget, det er helt okay - men når hans nattesøvn er så lang, så vil han ofte have tendens til at sove lettere og vil også drømme meget om natten - og derfor vågne ekstra meget op og sove mere uroligt.
I kan vælge at lade det være sådan, fordi I oplever at han trives med denne rytme og så acceptere at det er sådan han sover lige nu og dermed leve med den lette søvn og de små opvågninger han så har. Til gengæld har I jo så aftenerne for jer selv, fordi han sover så tidligt.
I kan også vælge at se om en ændret dagsrytme vil gøre en forskel hos jer, så I f.eks. vækker ham fra formiddagsluren kl 11 og så putter ham til middagslur kl 14 og lader ham sover de sidste to timer der - så han kommer op senest kl 16. Og så kan han så blive puttet i seng kl ca 20 ...
Man skal som udgangspunkt ikke ændre på noget der fungerer og jeg kan ikke helt ud af dit brev tyde, hvor stort du synes problemet er eller om det er noget I kan acceptere. De fleste børn vil i 12-18 måneders alderen begynde at kunne nøjes med kun en lur dagligt og jeg tænker at I de næste måneder vil mærke, at der sker en ændring, men det kan godt tage måneder, for måske hører han til de børn der egentlig ville sove og trives bedst med to lure til han var måske 1 ½ år ...
Det kan naturligvis også spille ind at han er vant til at drikke en del vand om natten og det kunne godt være at I skulle prøve at sætte dette lidt i system, så han får en flaske når han skal sove og en flaske igen sen aften før I selv går i seng og på den måde bliver fyldt op, så han ikke behøver søge væske hver time natten igennem. Han skal naturligvis også fyldes ekstra op hele dagen igennem, så han stille og roligt lærer at drikke i dagtimerne og ikke om natten.
Om en kugledyne vil have effekt er I nødt til at forsøge jer frem med - måske og måske ikke. En juniordyne kan også forsøges nu hvor han er omkring 1 år og nogle gange vil netop den større dyne give mere fysisk ro. Nogle børn har også glæde af en sovepose - forleden fortalte en mor at en sovepose fra Sebra havde hjulpet dem.
Væske på ørerne og mellemørebetændelse giver ofte opvågninger, fordi barnet har smertejag, der vækker barnet. Det kan også give øget behov for at få flaske, fordi når barnet drikker, så dulmes smerten, trykket i øret mindskes. Derfor er det vigtigt at medtænke om der kan være tale om vane her og derfor være opmærksom på at hjælpe ham videre i søvnen om natten, uden at tage ham op og vugge ham, gå rundt eller lignende og uden at give ham væske. Netop for at få vænnet han fra at skulle have behov for dette, fordi det ikke er et egentligt behov, men netop er blevet en vane, som du er inde på :)
Det er rigtig godt at både far og mor kan putte, det er en god forudsætning for at I også begge kan tage over om natten, hvis han vågner og søger jer der.
I kan prøve at mor flytter ud af soveværelset i 3 nætter og far sover sammen med jeres dreng. Hvis det er far der er det hele natten, giver ro, nærhed, fysisk kontakt osv. så vil jeres dreng måske acceptere det - netop fordi de ligger tæt og har nærheden og far ikke kommer ind til ham ...
I kan også prøve at lade ham sove med en klud der dufter af mor eller en gammel t-shirt af din eller lignende, så han stadig har duften af mor hos sig, selvom far prøver at putte ...
Og virker det ikke, bliver han dybt ulykkelig og tydeligt har brug for sin mor, så må han få sin mor. Så er det en fase og så må I arbejde på at ændre hans behov for hjælp om natten, så I begge stille og roligt kan undværes ...
Jeg håber I kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske