Brev:
Vågner ofte om natten og kun mor dur
14. april 2013
Alder:
11 mdr.
Vågner ofte om natten og kun mor dur
Kære Helen.
Vi har et lille søvn problem herhjemme, eller faktisk to og jeg håber du vil dele dine tanker og komme med et godt råd.
William på 11 mdr sover ikke særlig godt om natten. Han bliver puttet ca 18.45 og falder i søvn med det samme i egen seng, både mor og far kan putte. (Tillægsinfo: om dagen sover han kun 1 lur af ca 3 timer varighed i barnevognen, og det er typisk fra kl 10. Han er ikke træt før og dette mønster virker naturligt for ham).
Problemet er at han vågner rigtig mange gange om natten (og nogle gange også lidt om aftenen). Nogle gange skal han bare have sutten og andre gange skal han beroliges eller have en tår vand (han drikker rigtig meget, nogle gange op til 1 1/2 dl på en nat). Det kan tage alt fra 10 sek til 15 min. Nogle gange kan det stå på i 1 1/2 time, hvor man er inde ved ham hver 10. Minut.
Jeg har overvejet om han kan være sutteafhængig eller om han er så motorisk urolig at han måske ville have glæde af en kugle/kæde dyne (i den kommune vi bor i, kan man gratis låne en kugledyne, måske det skulle prøves?). Derud over tænker jeg også om opvågningerne kan være en "dårlig vane", efter at han i en periode døjede med væske på ørerne og MØB (men synes nu bare det dårlige søvnmønster startede lang tid før det).
Jeg ved godt du ikke kan sige hvorfor han vågner så ofte, men vil gerne høre dine tanker.
Det andet problem er, at 9 ud af 10 gange er det kun mig der dur om natten. Jeg kan ikke finde ud af, om det er et reelt behov for mor han har eller om det bare er "pjat" (i mangel af bedre ord). Det er hårdt at det kun er mig der er oppe ved ham hver nat, jeg har heldigvis en sød og forstående mand, der tager børnene om morgenen og lader mig få et par timer mere :)
Jeg tænker at William med den alder han har, godt kan vænne sig til, at det også er far der kommer ind om natten. Men hvordan lærer man ham det?? Med en kold tyrker fra mor eller???
Jeg ser virkelig frem til at høre fra dig.
Venlig hilsen
den trætte Maibrit