Svar: Godnat og sov godt :)
12. april 2013
Alder:
5 mdr.
Kære Mia
Tak for dit brev :)
Det lyder som om at I er kommet rigtig godt igang med skemaden og den dagsplan du sender, ser rigtig fin ud. Det lyder som om at rytmen om dagen fungerer godt og det er dejligt at du nu oplever at Frida lettere lader sig putte :)
Når hun protestere mod den 3 lur, som ofte er en powernap, så kan du prøve at lægge dig med hende i dobbeltsengen og amme hende der. Hun må her gerne falde i søvn tæt med dig og netop nærheden kan nogle gange gøre at hun så overgiver sig til søvnen og får koblet lidt fra.
Det kan også være at hun nogle dage kan springe denne lur helt over. Mange børn vil undvære denne lur i 6 måneders alderen og måske er hun allerede der, hvor hun ikke behøver den, men i stedet så kan puttes kl 19.30 ... Sover hun 3 lure dagligt, vil det være naturligt at hun måske først sover kl 22, men sover hun kun 2 lure, så vil hun naturligt ofte gå tidligere i seng og det kan I derfor også forsøge ...
Du fortæller at du ofte går en lang tur med hende, når hun skal sove middagslur og det er rigtig fint. Stille og roligt kan hun måske lære at sove ude i haven - vejret og sommeren giver jo mulighed for netop dette - men lige nu er gåturen vigtig, fordi hun så vænnes til at have behov for en længere lur midt på dagen. Det lyder som om at hun er let at putte i sin seng, men er hun også let at få til at sove i barnevognen? Hvis hun falder i søvn hurtigt, så skal du holde fast i puttetidspunktet, men hvis hun har svært ved at sove og ligger vågen i f.eks. ½ time, så må du godt prøve at putte hende lidt senere. Det at middagsluren ligger lidt senere, kan gøre at hun så bedre kan holde sig vågen om eftermiddagen og på den måde klare helt at springe den 3. lur over ... men hun skal ikke holdes vågen mod sin vilje.
Det er fint at du i en periode har forsøgt at putte hende i bad inden middagsluren og det lyder som om at det også har haft god effekt. Du må dog meget gerne prøve at indføre badet om aftenen nu. Det er her hensigtsmæssigt at badet ligger 1-1½ time før hun puttes, hvis det skal have effekt. Derfor kan det f.eks. passe at hun får grøntsagsmos kl 17.30-18, kommer i bad derefter, ammes og så puttes til natten ca 19.30 ...
Jeg tænker at der hos jer nok er tale om en overgangsperiode. Det er altid svært, når børn skifter søvnbehov, når de f.eks. skifter fra at sove 3 lure til kun 2 lure dagligt. På samme måde, når de skifter fra 2 til kun 1 lur og når de på et tidspunkt skal springe middagsluren helt over. Ofte kræver disse overgangsperioder lidt ekstra tålmodighed og fleksibilitet, så hun nogle dage sover 3 lure og andre dage kan hun så nøjes med to ...:)
Når hun bliver 6 måneder vil der naturligt ofte komme lidt mere rytme og struktur, mere skemad osv. og hun vil være aktiv på en anden måde. Hendes vågne periode vil naturligt blive mere og mere aktive og hendes søvnbehov også et andet ... så på den måde arbejder tiden også lidt for jer :)
Håber ovenstående hjælper lidt videre og giver lidt ro med på vejen :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske