Svar: Jaloux lillebror - opdragelse af en 15 måneder gammel dreng
12. april 2013
Alder:
15 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og din fine beskrivelse af jeres dreng og også af storesøster og hendes måde at tackle det hele på :)
Det lyder som om at hun er en meget sød og moden pige af sin alder. Hun har en stor forståelse for hvad hensyn hun er nødt til at tage i forhold til sin lillebror og hun accepterer det, uden at brokke sig. Hvis hun oplever at han ødelægger hendes tegninger eller andet, så trækker hun sig. Hvis hun oplever at han også vil sidde på skødet, så får han lov .. Hun er meget forstående og giver ham rigtig meget plads, - mere end man kan forvente af en pige på den alder.
Lillebror er modsat, han har et andet temperament og er af sind langt mere stridbar. Han er på mange måder selvstændig, ligesom sin søster, men viser det på en anden måde. Naturligvis fordi han er det yngre, men også fordi han har et andet sind. Og det giver altid ekstra udfordringer, når den ældste er mere stille, rolig og afventende og den yngste er stærk og stridbar - og det kan naturligt ikke undgås, at der vil være konflikter mellem de to.
Det er vigtigt at I forsøger at mægle mellem børnene, så de begge føler sig mødt og så tingene ikke kører op i en spids eller den ene oplever at "sejre" og den anden oplever at "tabe". De skal naturligt begge to komme igennem konflikten på en god måde, hvor ingen af dem får en følelse af at være forkerte. Det kan være det de gør, som er forkert, men det er ikke dem, der er forkerte.
Og det lyder som om at I forsøger netop på dette - men fordi storesøster er så god af sig og bøjer sig for lillebror hver gang, så får han måske lov til at "sejre" og hvor det faktisk er i orden nogle gange at han også mærker, at det ikke er ham der bestemmer. At det f.eks. ikke er hende der går væk fra bordet med sine tegninger, når han prøver at ødelægge dem, men at det er ham der fjernes og hun får lov til at sidde der.
På samme måde vil det være rigtig godt, hvis hun støttes i at hun godt må sige fra. Det er ok at bede ham om at stoppe, det er okay at markere overfor lillebror, når han går over stregen, og hun må gerne synes han er irriterende - for det er han og hun må derfor gerne sige fra.
Jeg tænker derfor at I både skal støtte jeres datter i at sige fra overfor lillebror og ikke "please" ham for meget, som hun måske har tendens til, fordi hun er så forstående og har så meget empati, som hun har. Og at I samtidig også skal sætte grænser for lillebror. Han må ikke skubbe hende væk, han skal mærke at I også prioriterer hende og at han ikke kan spille jer ud mod hinanden - også selvom han bliver frygteligt frustreret, når og hvis han mærker jeres modstand. Og gøre det I præcis gør, rumme hans frustration, bevare roen, når han bliver fuldstændig fortvivlet, ruller rundt på gulvet osv.
Derudover så lyder det som om at han er rigtig godt igang med separationsfasen og det lyder som om at I tackler dette rigtig fint. Og ja - nogle børn glemmer ikke, men husker, hvad det var de ville og de kan blive ved og ved og ved. Og man undrer sig over, hvordan så lille et barn kan huske f.eks. den figenstang og blive ved med at søge den igen og igen. Men børn er forskellige og nogle børn giver lidt flere udfordringer en andre - sådan er det ... Og det bedste I kan gøre er at holde fast i det nej I har givet eller i de regler I har skabt. Så længe I overvejer jeres nej og ved at det er rimeligt, så hold fast, også selvom han bliver frustreret. I skal naturligvis tilbyde alternativer og ikke kun sige nej, så han også føler sig lyttet til - men de regler I har, må I gerne holde fast i ....
Og når det så er sagt, så er det rigtig vigtigt at I forsøger at holde fast i en dagsrytme, som er ens uanset om det er hverdag eller weekend. Og hvor han får tilbudt mad på faste tidspunkter og får flere små måltider dagen igennem, ligesom han stadig også skal sove på fast tid i løbet af dagen. Jo mere rytme, jo mere styr der er på mad og søvn, jo bedre vil hans humør være og jo færre anfald af fortvivlelse og frustration vil I mærke.
Når børn "brokker sig" meget i løbet af dagen, så kan det være en rigtig god idé at se på kosten og sammensætningen af kosten i løbet af dagen. Det er vigtigt at spise sundt og godt for at gøre humøret stabilt.
Serotonin er et af de stoffer som er med til at holde vores humør stabilt og forbedre vores søvnkvalitet. Serontonin bliver produceret, når vi indtager tryptofanholdige fødevarer og dette sikres blandt andet når vi indtager bananer, brød, pasta, fede fisk som laks og makrel, kylling og kalkun, en bagt kartoffel og forskellige grøntsager er også vigtigt.
Det er på samme måde vigtigt at han fra morgenstunden starter dagen med protein og fiberrig morgenmad, - meget gerne havregrød eller havregryn, der får blodsukkeret til at stige langsomt og som giver vedvarende energi og stabiliserer humøret. Havregrynsboller, grahamsboller eller lignende kan være gode som mellemmåltid.
Det er vigtigt at undgå saftevand og unødigt søde fødevarer. Ren frugt er at foretrække og vand bør som hovedregel være tørstslukker.
Derudover tænker jeg også at det at jeres dreng nu begynder at gå mere rundt, slipper og prøver at gå rundt selv også påvirker hans overskud. Han oplever verden på en anden måde nu, begynder at finde ud af at verden er større, at rummene ligger i forlængelse af hinanden osv. Og ligesom børn i 8-10 måneders alderen begynder at kravle og kommer igennem en separationsfase, så sker det samme nu, hvor han begynder at gå rundt på egen hånd. Dette påvirker naturligt også hans humør:)
Jeg håber at du kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske