Svar: Vil pludselig ikke ammes og diverse spørgsmål

11. april 2013

Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Hej med dig

Tak for dit brev og alle dine spørgsmål, jeg vil forsøge at besvare dem i den rækkefølge du stiller dem :)

I forhold til om din datter skal holdes oppe længere tid om morgenen - så nej. Hun skal ikke holdes oppe, hvis hun synligt er træt og har brug for at sove. MEN, når det er sagt, så ville det være rigtig godt, hvis hun kunne sove en formiddagslur mere end end morgenlur, som det lyder som om at hun får nu - og jeg tænker derfor at du skal prøve at amme hende tidlig morgen. Det lyder nemlig som om at hun faktisk godt kan sove lidt videre om morgenen, hvis du tager hende over og ammer hende kl 6, når hun vågner og på den måde kunne i vente med at starte dagen og hun ville kunne blive puttet en time senere til første lur.

Og jeg tænker at det ikke gør noget med morgenamning kl 6 - for hun behøver så ikke få morgengrød allerede kl 7, den må hun gerne vente med at få til kl 8 og på den måde vil der måske stadig være plads i maven til begge dele.

Du skriver at hun har været meget forstoppet og du holder maven igang med sveskemos. Hun kan evt. få sveskemos i sin grød og på den måde vil hun måske være mere interesseret i grøden. Grød er godt for hendes mave .. Du kunne også forsøge med øllebrød, for at se om hun bedre kan lide dette, når hun nu virker glad for rugbrødssmagen :)

Det lyder som om at du har godt med mælk. Du skriver at når hun springer en amning over, så bliver du meget brystspændt og det har også været nødvendigt for dig at malke ud, når det har været rigtig slemt. Mælk har du således masser af og derfor kan det godt være, at din datter kan nøjes med 3 amninger. Stadig er det dog vigtigt at du forsøger med de 4 amninger i døgnet - også fordi væsken jo er vigtig i forhold til hendes tendens til hård mave.

Når hun afviser brystet kan det være fordi hun er forstoppet og har ondt i maven. Her er det vigtigt at du hjælper hende med at holde maven igang og hvis frugtmos ikke er nok, så vil det være en god idé at forsøg med laktulose fast i en periode.

Det kan også være at du er ved at få menstruation og det ændrer smagen af din mælk på grund af hormoner .. Det varer ofte nogle dage og så går det over igen - måske er der allerede sket en ændring, når jeg svarer dig i dag.

Det kan også skyldes at hun lader sig forstyrrer og har svært ved at koncentrere sig. Hun er naturligt meget opmærksom nu og følger rigtig meget med og så er amningen ikke længere så interessant. Det kan her være en god idé at du vælger at lægge dig med hende og amme hende i dobbeltsengen f.eks. når hun skal sove til middag, for på den måde at hjælpe hende med at koncentrere sig om brystet.

Hun må gerne få rugbrød til frokost og brug gerne f.eks. grøntsagsmos som smørbart pålæg, så hun stadig får lidt mos. Det er fint hvis hun spiser lidt rugbrødshapsere, hvis hun så også får lidt grøntsagsmos. Hun må gerne spise ½ dl mos eller mere, hvis hun kan og vil, men ½ dl er meget fint. Derudover vand af kop. Prøv også med forskellige typer af mos - hjemmelavet mos og mos fra glas, så hun tilbydes så meget forskelligt som muligt og på den måde stadig finder det interessant. Mos er også rester af aftensmaden, det kan være forskeligge risretter som boller i karry, rødspætte med ris og mild karry eller lignende. Det vil være rigtig godt, hvis maden på den måde tager udgangspunkt i jeres mad.

Med hensyn til ...

Annonce

... salt så skal du ikke salte hendes mad. Men den salt som naturligt indgår i fødevarerne kan du ikke undgå. Hun må altså gerne få lidt salt, men maden skal ikke tilsættes ekstra salt. Hvis du gerne vil have maden saltet, så brug bordsalt så du kan tilsætte din egen mad salt, uden at tilsætte salt til hendes mad. Koger du kartofler og bruger lidt salt i kogevandet, så må hun gerne få lidt af disse. Det er okay.

Hun behøver ikke få flaske da det lyder som om at hun har mælk nok og ud over amningerne hos dig, så kan hun også få vand af kop. Du skal naturligvis holde øje med hendes bleer og sikre dig at hun tisser godt. Hvis ikke hun tisser, så mangler hun væske.

Mælk dækkes via de 3-4 amninger i døgnet og derudover i den mælk, du kan give hende via grød og mos. Hun må også gerne få lidt mme eller en lille smule sødmælk af en kop, men så vidt muligt ikke for meget komælk. Hvis hun skal have komælk, så lad det være i form af familiemad - hvis du bruger sødmælk i kartoffelmosen, kan I alle spise det samme, hvis du laver sovs til maden osv. så kan hun også få det.

Mit forslag til en dagsplan, som du kan prøve at arbejde hen imod ser således ud:

Tidlig morgen 06: ammes og sover videre

Morgen 8: Øllebrød, evt. med fint revet æble eller pæremos som topping og mælk på og vand af kop.

Formiddag 9: Frisk frugt i hånden og frugtmos (jerntilskud), vand af kop.

Puttes til formiddagslur 9-9.30, sover her måske 1-1.5 time ...

Frokost 11.30: Rugbrødshapere med forskellige smørbart pålæg og får her også grøntsagsmos - hjemmelavet eller mos fra glas eller frost. Vand af kop.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Ammes og puttes til middagslur ca kl 13-13.30 og sover her gerne 2-2.5 time. Du må gerne lægge dig med hende og amme hende i din seng og lade hende falde i søvn ved siden af dig ..

Eftermiddag 16: Tilbydes frugtmos, frisk frugt i hånden at gumle på selv, vand af kop. Det lyder som om at grød om eftermiddagen mætter hende for meget, derfor er det fint kun at give frugt her.

Skal ikke sove om eftermiddagen, hvis hun har sovet som ovenfor beskrevet.

Aften 18: Udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad, det kan være kød, fisk, kartofler, ris, grøntsager, sovs. Der skal være mad der smager af noget og mad i stykker og også moset mad. Hun kan selv sidde med et stykke kogt blomkål, broccoli, en kartoffelbåd eller lignende i hånden og gumle på - og du kan så følge efter med lidt mos på en ske. Vand af kop.

Kommer evt i bad, gøres klar til natten.

Ammes og puttes til natten ca kl 19.30-20. Læg dig med hende og am hende liggende i din seng og lad hende falde i søvn der. Lad hende blive i din seng, du skal sikre dig at hun ikke kan trille ud.

Sen aften 23: Am hende rigtig godt, når du selv går i seng og flyt hende herefter til egen seng, hvor hun så kan sove til næste morgen tidlig uden mælk, blive ammet og så sove lidt videre.

Det vil være en god idé at du ammer hende sen aften - også selvom hun ikke vågner og søger brystet. Du kan lægge hende til brystet og lade hende spise mere eller mindre i søvne. Det vil være med til sikre hende et vist indtag af mælk. Samtidig vil det gøre, at hun måske melder sig om morgenen, ammes og sover videre, så dagen ikke starter så tidligt og så hele dagens rytme på den måde får en chance for naturligt at ændre sig :)

Jeg håber du kan bruge ovenstående lidt videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Tænk forebyggelse, når du skifter ble – og undgå rød numse

Hudproblemer hos de små er desværre et udtalt problem, men ved at bruge korrekt og forebyggende hudpleje ved hvert bleskift kan du skånsomt, naturligt og nemt undgå, at din baby får rød numse.

Derfor får blebørn nemt røde numser
Hvis din baby har rød numse, er du ikke alene. ...

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

26. august 2024 | Kost og ernæring | 1 mdr.

Hjælp til at skifte rytme i flaske

Hej igen, Tak for dit meget fine svar på mit sidste brev :-) Det går...

25. august 2024 | Kost og ernæring | 8 mdr.

Ufordøjet mad i afføringen

Kære Helen Min dreng er nu blevet 8 måneder og er rigtig godt i gang med at...

22. august 2024 | Kost og ernæring | 8 mdr.

Salt i mad til børn

Hej Helen Tak for dig og dine altid gode svar! Jeg har fulgt med på siden og...

17. august 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Skemad og snacks til hånden

Kære Helen Tusind tak for dit sidste svar vedr. min søn, som sover for lidt...

9. august 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Hvor meget mælk er nok?

Kære Helen Min datter er 7 måneder gammel og jeg ammer hende ca. 4 gange...

Annonce

Viden om børn:

Moderkage

Moderkagen forsynet barnet med næring, imens det ligger inde i livmoderen. Når fødslen er forbi, og navlestrengen er klippet over, så skal moderkagen fødes.

Hos nogle kvinder kommer den helt af sig selv, hos andre skal man presse lidt for at få den ud. Det kan ske, at moderkagen ikke kan komme ud på normal vis og derfor må kvinden bedøves, og den må fjernes af en læge. Bedøvelse er nødvendigt, for hvis kvinden var vågen, ville det gøre meget ondt.

Når moderkagen...

Læs mere i Babylex

Stå selv

Mange børn kan slet ikke vente på at komme op i lodret stilling og vil allerede i 5-6 mdr´s alderen gerne trække sig op ved mors eller fars hænder. Når det lykkes er det dejligt med en hoppetur på mors og fars ben.

Vær dog opmærksom på at barnet skal være noget ældre før det er stærkt nok til selv at kunne holde sig oprejst. Først omkring 10 mdr´s alderen rejser de fleste børn sig ved møbler og andre faste steder.

At barnet vil stå, betyder ikke at barnet er parat...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for dine hurtige svar, dine tanker og gode råd hjælper mig meget!

Knus fra mig