Brev:
Vil pludselig ikke ammes og diverse spørgsmål
11. april 2013
Alder:
7 mdr.
Vil pludselig ikke ammes og diverse spørgsmål
Hej Helen
Tak for dit forrige svar. Vi har nu fået hende til at spise lidt grød/mos. Tror hun syns maden var alt for kedelig og hun var alt for forstoppet. Hun spiser for det meste vores mad nu og vil allerhelst spise selv og har fået godt gang i maven, hjulpet af en del sveskemos.
Jeg har siden jeg skrev været nede på 4 amninger/døgn, inden formiddagslur, inden eftermiddagslur, inden putning til nat og 1 gang om natten.
Egentlig har jeg villet skrive til dig fordi hun stadig spiser meget lidt grød/mos og har ville høre til muligheden for at starte på rugbrød og pålæg. Det har vi afprøvet og det er hun god til. Hun spiser ca 1/2 skive med et eller andet smørbart pålæg de få gang vi har prøvet. Men det er vel ikke nok som måltid, eller?
Nå, men der er de sidste dage opstået et helt andet problem. Hun nægter at blive ammet. I forvejen har jeg også fået problemer med hendes ellers gode rytme. Hun plejede at sove 2-3 timers lur formiddag og ca 2 timer eftermiddag. Men nu vågner hun tidligere og starter derfor lur tidligere og det gør eftermiddagen alt alt for lang for hende. Og hun vil ikke powernappe. De gange hun gør det ved 16-17 tiden er hun ikke til at få i seng kl. 20.
Hendes dag nu kunne se sådan ud:
Kl.06 vågner og kan ikke sove videre. Jeg plejede at kunne amme hende her og hun ville sove videre til kl 7. men hun ville så ikke spise noget grød da hun jo næsten lige var ammet. Så nu forsøger jeg ikke engang at amme hende.
Kl.7 får havregryn med mælk og en klat frugtmos i. Hun er ikke særlig glad for grød, så det går væsentlig bedre med den kolde udgave. Spiser ca 1/2 del gryn og 3/4 dl mælk. + vand af kop. Drikker alt fra 1/2-1,5 dl vand. + lidt sveskemos med jernpulver.
Kl.8/8:30 forsøger at amme og hun bliver rasende. Ligger hende til lur uden. Sover 1-1,5 time. Jo længere jeg har holdt hende oppe jo længere sover hun. Men hun er slet slet ikke glad i den tid fordi hun er træt, så tænker det er bedre bare at lægge hende?
Når hun vågner får hun enten mos, kød/fisk, rugbrød, grøntsager i hånden og evt lidt sveskemos igen. + vand af kop. Eller en blanding.
Hun er oppe 2-3 timer inden hun puttes igen. Forsøger at amme, men de sidste dage har hun jo ikke rigtigt ville det. Igår lykkedes det mig at amme hende lidt på det ene bryst.
Hvis hun kun sov 1 time om formiddagen kan hun godt tage 2-2,5 time nu.
Men altså tidspunktet her flyder jo lidt da det er så forskelligt hvornår og hvormeget hun sover.
Har indtil nu ammet hende lidt eller givet hende lidt grød inden kl 16. Men hvis jeg giver det senere vil hun ikke spise kl 18.
Allerbedst er det at hun vågner fra 2.lur kl 16 eller senest kl.17. og intet får at spise.
Kl. 18 aftensmad + vand af kop.
Leg, evt bad, gøres klar til nat.
Kl.19:45 sætter mig og ammer, som hun nægter. Igår aftes fik jeg hende lokket til det ved at hun sad op foran mig i sengen. Virkelig akavet stilling :-) men når hun først var igang suttede hun en del og fik fra begge bryster.
Kl.20 sover til natten.
Ammes 1 gang i løbet af natten og dette tidspunkt varierer fra kl. 23-04. Sover somregel godt de fleste nætter. Sover i egen seng der støder op til vores uden tremmer på.
Måltiderne tager somregel lang tid, ca 45 min.
Men fordi hun nu ikke gider ammes går der tit 12-14 timer imellem og det er virkelig ikke til at holde ud for mig. Jeg har aldrig været så brystspændt. Måtte idag malke ud. Hun får heller ikke nok mælk tror jeg. Mon hun drikker for meget vand ved måltiderne? Hun opfører sig rigtig meget ligesom hende du svarede den 10/4 vedr. aktivering og spisning. og der er vand af kop noget der får hende til at stoppe med at sidde og hvine og skrige i højstolen.
Det er nok lidt rodet, men det kendetegner i virkeligheden nok meget godt hvordan "rytmen" er for tiden.
Selvom hun i denne tid er vanvittig krævende er hun en glad og fin pige. Hun er godt i stand, er begyndt at krybe, 3.tand har jeg netop set er på vej. Så hun er helt sikkert i seperationsfasen som jeg har læst om i flere af dine svar til andre :-)
Hun spiser fint men lidt de gange hun tilbydes, men kan tit er det som om hun virker helt vildt proppet i lang tid efter, hvor hun bøvser og gylper.
Altså;
Skal jeg holde hende oppe længere om morgenen inden hun puttes?
Får hun mælk nok når jeg ammer så lidt 2-(3)/døgn efter kamp?
Hvorfor mon hun pludselig ikke vil ammes - kan jeg gøre noget?
Hun har aldrig fået flaske og vil ikke dette.
Mht rugbrød, hvor meget skal man så gå op i det med salt og salt generelt?
På forhånd tak :-)
Mvh Charlotte