Hvordan lærer vi ham at sove?

10. april 2013

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Hvordan lærer vi ham at sove?

Kære Helen.

Vores søn, Sebastian, bliver 6 mdr her d. 17/4. Han vejer knap 9,5 kg og er 72 lang, altså en stor sund dreng.

Jeg var til dit foredrag i Måløv i tirsdags, hvor jeg stillede dig et spørgsmål netop om Sebastian, og du svarede High Need baby og anbefalede mig at læse om dette "fænomen" i gråd og trøst. Det gjorde jeg, straks jeg kom hjem, og jeg har ret svært ved at genkende Sebastian i beskrivelsen af disse babyer:

Når han er vågen, er han en udadvendt og glad dreng, der pludrer, smiler og kluk-griner. Han gider godt "fremmede", og han er ret så nysgerrig og nem at distrahere. - han er svær at fodre, bare han ser vores hund herhjemme eller den af os, der ikke fodrer. Han ligger gerne på legetæppet selv, dog ik så længe af gangen som tidligere, det virker som om han vil op og være med, hvilket han så kommer! Rent fysisk går det også rigtig fint, han er fx begyndt at trille fra ryg til mave, spiser sine tæer, står op hele tiden ved støtte fra os selvfølgelig osv. Han har holdt sit hoved kortvarigt siden han var 3 uger, og er kun blevet stærkere. Så nej, ingen bekymringer der.

Men, Sebastian har, fra han var spæd, haft svært ved at sove, med mindre han kunne sove på en af os. Vi har fra start forsøgt at lade ham finde ind i søvnen selv i egen seng, men uden held. Dette gjorde vi ved at putte ham, sige godnat og så gå fra ham, dog ALDRIG mens han græd eller var urolig, og i det øjeblik, han gav lyd og tegn til, at han var ked af det, så var vi hos ham, tog ham op, trøstede ham og lullede ham så i søvn. Vi droppede dog hurtigt den model, da han blev stadigt mere urolig og ked af det, men det kan virkelig tælles på en hånd, hvor mange gange vi har forsøgt dette, så jeg kan altså ikke forestille mig, at det er det, der har "ødelagt" det hele?!

Om natten, under amning, faldt jeg i de første måneder selv ofte i søvn i både 2 og 3 timer, og dermed har han i lang tid fået en del af sin nattesøvn på mig lige fra start af. - vi har en gyngestol, hvor jeg sidder helt fantastisk, og det hænder stadig, at jeg falder i søvn der med Sebastian på brystet.

Om dagen sover han sammenlagt maks. 2,5 time ofte fordelt på 3-4 lure.
Han er også her svær at ligge, og hvis ikke han sover under en gåtur (hvor vi forinden har et cirkus af den anden verden, indtil han har fået hue og tøj på samt sut i munden), så kan det hurtigt tage op til en halv time-trekvarter at få ham til at sove. - Med mindre en af os ligger os sammen med ham i vores seng altså. Så sover han i øvrigt gerne både 2 og 3 timer i streg, hvor normen ellers er 30-40 min, også selvom vi går med ham i vognen. Han sover heller ikke i autostolen, når vi kører.

Vi har prøvet alt: Nature Sway, kilepude så han kan ligge på siden, samme putteritualer hele tiden, ekstra mad, sove udenfor, Zoneterapi, svingture i liften osv. Ikke 2 nætter eller lure er ens, og hvad der var et hit i 3 dage, er ikke de næste 3. I nat fx kæmpede han i 1,5 time ved første opvågen, og derefter spiste han sovende, og jeg kunne gå i seng efter 15 min anden gang. I skrivende stund sover han på 4. time uden aften-sposning. Så ja, det eneste mønster vi kan se er, at der ikke ...

Annonce

... er noget mønster...! - Udover det at falde i søvn og gerne sove på/med os!

Vi havde til han var ca. 4 mdr held med at svøbe ham, det hjalp rigtig godt på hans søvn, da hans arme var i konstant bevægelse, og han vågnede af at slå sig selv i hovedet, men i takt med at han blev ældre, blev han stærkere og mere sur over at være svøbt. Han protesterede, når vi forsøgte at svøbe ham, faldt så til ro, men vågnede og var rigtig sur lige til man af-svøbte ham, så det droppede vi. - bemærkelsesværdigt er det så, at de sidste 8-9 uger, har det 5 ud af 7 gange på en uge, været rigtig svært at få ham i seng igen efter aften- og natspisning. Han falder som regel i søvn ved brystet eller flasken (kan ikke mætte ham på bryst alene længere) Jeg sørger for det meste for at bøvse ham af, så han (tænker jeg) registrerer at måltidet er slut. Derefter putter jeg ham, men i det sekund han rammer sengen, så græder han og hænderne kører omkring hans ører. Han får ofte kradset sig, så det bløder, så han får bomuldsluffer på. (Ørerne er blevet tjekket og der er ikke noget, ud over skæleksem på bagsiden af dem.)

Det værste er dog de skrigeture, når vi lægger ham. Han er ikke til at trøste, med mindre vi tager ham op, hvilket vi gør, for han græder ulykkeligt og med tårer. Han stopper dog også nærmest øjeblikkeligt med at græde og falder helt til ro/sover, så snart han er oppe hos os. Hele det her, kan snildt tage en time, og også op til to, før vi får ham lagt og selv er i seng igen. - Og så går der jo som regel ikke mere end 2 timer, så er han der igen pga. sult (tror jeg).

Som skrevet før, så får han nu også flaske. Jeg er fra nærmest den ene dag til den anden gået fra at kunne fuldt amme til at kun kunne give ham lidt ca. 2 gange i døgnet, hvor jeg heller ikke har fornemmelse af, han bliver mæt. Aner ikke hvorfor, men det er okay.

Skemad arbejder vi stadig på at vænne ham til, og det er faktisk først inden for den sidste uge, at han har villet spise. Vi har dog de sidste par uger givet ham lidt gnavegrønt, bare for at han smager andet end mælk, inden han rigtigt kommer i gang med skemad. Det synes han er sjovt.
Jeg satser på, at vi fra næste uge af kan følge den dagsplan, som du har beskrevet i din bog om børn og mad.

Om aftenen ser ritualet således ud: ren ble, fod-nus og/eller krops-nus i 2-4 min (ca), nattøj på og og så får han sin flaske, vi synger godnatsang og putter ham i seng, med den samme putteklud, som han har haft fra spæd, men som han er drøn ligeglad med. Sutten får han også, men oftest bliver den spyttet ud ret hurtigt. Der er under hele ritualet dæmpet lys og vi taler kun lidt og stille. Han sover i øvrigt fra ca. kl. 20-20.30 til 5.30-6, men der putter jeg mig med ham til 7.30-8. - Og så er der jo lige natteroderiet...

Beklager den noget lange og rodede beskrivelse, men min hjerne er ikke, hvad den plejer at være!
Nå, så til mine spørgsmål:

Hvad gør vi??
Og hvad gør vi ikke?
Har vi mon prøvet for meget forskelligt, så han er forvirret?
Kan svøb være svaret?
Mad?
Faste rutiner/putteritualer til både lur og nat?
Eller?

Tak i øvrigt for en ellers lærerig aften i tirsdags!

Venlig hilsen
Maria

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

2. september 2024 | Udstyr | 7 mdr.

Kravlegård, højstol og daglig gåtur i bæresele?

Kære Helen Jeg vil gerne høre, hvad din holdning er til...

17. august 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Skemad og snacks til hånden

Kære Helen Tusind tak for dit sidste svar vedr. min søn, som sover for lidt...

9. august 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Hvor meget mælk er nok?

Kære Helen Min datter er 7 måneder gammel og jeg ammer hende ca. 4 gange...

6. august 2024 | Udstyr | 5 mdr.

Sove i klapvogn?

Kære Helen Vores datter er nu 5.5 måned gammel og efterhånden en stor pige...

6. august 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Rugbrød - hvordan?

Hej Helen Min dreng er 6 måneder gammel og godt i gang med maden. Han...

Annonce

Viden om børn:

Kravle

De fleste børn begynder at kravle, når de er mellem 8-12 måneder gamle. Nogle børn kravler dog allerede i 6 måneders alderen, og andre børn springer kravlestadiet helt over.

Det er vigtigt, at barnet kravler, da det har stor betydning for barnets motoriske udvikling og kunnen senere i livet. Når barnet kravler styrkes armmusklerne, og barnet øver sig i at holde hovedet oppe og i at bevæge det frit i alle retninger. Det sker små rytmiske bevægelser i ryggen, som er vigtigt for at...

Læs mere i Babylex

Appetit

Børns appetit varierer meget. Nogle gange spiser barnet meget i løbet af en dag og andre gange betydeligt mindre.

Det er helt i orden, så længe barnet trives, er aktivt og hverken bliver for tyk eller tynd. Og som udgangspunkt må du tro på at dit barn har en naturlig evne til at spise, når de tilbydes mad og til at sige fra, hvis det ikke har behov for mere.

Når man ammer ved man aldrig hvor meget barnet egentlig får og her må man tro på at hvis der kommer noget ud...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for de altid fine og uddybende svar. De giver os ro på :)

Tak, fra en mor til 2