Svar: Føler han sig forladt ved aflevering i institution?
12. oktober 2004
Alder:
15 mdr.
Kære Dorthe
Du har fuldstændig ret i at det er en fase og det er også helt normalt, at børn kan reagere som din søn gør i øjeblikket.
Det bedste du kan gøre er at sætte ord på de følelser han har. Når han bliver ked af det, fordi de andre forældre går, så fortæl ham 'du bliver bare så ked af det når xx's mor/far går, men de kommer igen'. Efterhånden vil han også opleve at de andre børn ikke bliver kede af det og så behøver han jo heller ikke at blive det.
Du må vurdere, hvor langtrukken din aflevering af ham skal være. Det vil være en god idé at du afleverer ham til en bestemt pædagog, som så tager sig af ham og vinker sammen med ham, når du går. På den måde får i indbygget en 'farvel-rutine' og efterhånden vil han lære at det er sådan I siger farvel til hinanden.
Hvis han mærker at du vægrer dig ved at gå, fordi han er ked af det, så forstærker det hans følelser. Hvis du er ked af at aflevere ham, så må han jo også hellere være ked af det, for så kan det jo ikke være godt. Så jo før du kan få sagt farvel i øjeblikket, jo bedre.
I det hele taget er det meget vigtigt at du med dit kropssprog signalerer at du tror på at han sagtens kan selv. Det er godt at du er omkring ham, nu hvor han har særlig meget behov for dette, men forsøg alligevel at styrke ham ved at vise at du tror på ham og ikke er for meget om ham. Lidt på samme måde, som når han falder, så sig 'hovsa, faldt du - op igen' og give ham troen på at det kan han godt, i stedet for at styrte hen til ham med det samme. Håber du forstår hvad jeg mener. :o)
Når du henter ham, så sørg for at du har tid til de ting, han gerne vil vise dig i institutionen. Det at være i institution flere timer hver dag, bliver jo en stor del af hans hverdagsliv og derfor er det vigtigt at du også interesserer dig for dette og tager del deri. Han vil gerne vise dig hvad han har lavet, hvad han har leget med, hvor han har sovet osv. og det skal der være tid til. I hvert fald de fleste dage.
Jeg kan desværre ikke sætte tid på, hvor lang tid til vil vare før han er ovre denne fase. For nogle tager det dage, for andre uger.
Fortsat held og lykke med det hele.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske