Svar: Når kun far kan putte
10. april 2013
Alder:
4 mdr.
Kære H
Tak for dit brev :)
Er både du og far hjemme hver dag? Hvis far er på arbejde om dagen og du putter jeres datter der, så vil det være rigtig fint at du prøver at indføre de samme rutiner. Du kan altså putte hende om aftenen, på samme måde som du gør om dagen.
Nogle gange kan det også hjælpe at du lægger dig med hende og lader hende falde i søvn i dobbeltsengen. Hun har en alder lige nu hvor hun er meget bevidst om, hvad der sker omkring hende. Hun har naturligt rigtig svært ved at koble fra, når hun skal sove, det er svært at slippe dagen og alle oplevelserne. Og hun skelner også tydeligt mellem om hun er hjemme eller ude, - eller om hun er i favn hos mor, far eller en fremmed. Derfor kan tæt fysisk kontakt ofte være godt, fordi det hjælper hende med at få samling på sig selv og koble fra overfor omverdenen. Derfor kan det være en god idé at trække gardinerne for, lægge sig med hende i dobbeltsengen og så give hende mælk imens I ligger der. Holde hende tæt, så hun mærker dig, mærker din varme. Holde dine hænder på hendes krop, evt. hjælpe hende med at samle hænderne, ved at du holder hendes hænder.
Hvis hun forbinder far med sit putteritual, så kan det også være en rigtig god idé at lade far sove med en stofble eller gammel t-shirt eller lignende, som hun så kan have hos sig, når han ikke er der. Det at have en duft af ham, når hun ligger alene eller når du skal putte hende og han ikke er der, kan være med til at give genkendeligheden og den ro, som hun søger og har behov for, for at kunne overgive sig til søvnen :)
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske