Svar: Madmængde?
10. april 2013
Alder:
4 mdr.
Kære H
Tak for dit brev :)
Når din datter ikke er ældre end hun er, så er mælken stadig hendes hovedindtag. Det er derfor vigtigt at skemaden ikke fylder så meget, at hun ikke kan drikke mælk nok - skemaden skal komme ud over hendes vanlige indtag af mælk og må således ikke erstatte mælken.
Derfor vil det ofte være passende med ½ - ¾ dl. grød eller mos af gangen og det er bedre at give hende f.eks. ¾ dl. skemad to gange dagligt end at give hende 1 ½ dl. en gang dagligt. Det vil hjælpe hendes mave med at blive holdt igang naturligt og det giver hende samtidig mulighed for at få både grød og grøntsagsmos og dermed mere varieret mad. Hvis hun selv kun viser interesse for at spise få skefulde til ½ dl. skemad af gangen, så er det fint, så skal du ikke presse hende til at spise mere.
De fleste børn vil i 6 måneders alderen trives med 3 skemåltider dagligt og her introduceres ofte morgengrøden. Det kan godt være at jeres datter vil være para til lidt morgengrød lidt før, og det er naturligvis helt i orden. I 6 måneders alderen introduceres også mad i hånden, der indføres stille og roligt mellemmåltider, der kommes kød og fisk i grøntsagsmosen osv.
Jeg vil anbefale dig at købe min bog "Helens bog om børn og mad". I den finder du opskrifter, dagplaner og guides igennem måned for måned fra nu og til jeres datter er 18 måneder gammel. Der er også et stor register bagerst, hvor du kan slå op, hvis der er fødevarer du er i tvivl om, hvorvidt hun må få.
Jeres datter kan nautrligvis godt være inde i en periode, hvor hun har brug for at sove lidt ekstra og det skal hun have lov til. Måske får hun ekstra mange stimuli og gennemgår lige nu et udviklingsspring, der kører hende ekstra træt og hvor hun bruger rigtig mange ressourcer og derfor har behov for at sove mere. Det kan også være at hun er ved at blive syg og sover mere fordi kroppen har brug for ekstra hvile, for at blive rask og få styrket immunforsvaret ...
Men når det er sagt, så skal hun ikke begynde at vende rundt på nat og dag, så det er rigtig fint at holde fast i at hendes længste lur er på 2-3 timer og ikke på f.eks. 5 timer. Hun må godt sove 5 timer, hvis hun kan, men de 5 timer bør så ligge om natten og ikke om dagen ... Det er rigtig fint at arbejde på ca 5 timers samlet dagssøvn og meget gerne fordelt over 3 lure. Ofte vil det være sådan at formiddagsluren er kortere end middagsluren og dagens sidste lur er ofte den korteste lur. Hun kan f.eks. godt sove 1-1 ½ time om formiddagen, 2 ½ - 3 timer til middag og så en kort eftermiddagslur på ½-1 time.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske