Svar: Vælling, søvn og ondt i maven
12. oktober 2004
Alder:
4 mdr.
Kære Mathilde
Efter måneder med kolik kan jeg godt forstå at I alle har brug for mere sammenhængende søvn og her kan vællingen godt være en mulighed.
Der er jo forskellige teorier omkring kolik og her er en af dem umodent tarmsystem. Da jeg kan fornemme at du er lidt nervøs for at skulle starte med skemad, men samtidig gerne vil se om lidt mere mættende mad, kan gøre en ændring, så synes jeg det er fint med en flaske vælling. Jeg synes det er bedst at give på flaske, da du så ved præcist hvor meget din søn drikker og da det at sutte også er med til at give ham ro i maven og falde i søvn.
Jeg synes du skal give ham en flaske om aftenen, når du putter ham til natten. Du kan godt amme først, men umiddelbart tænker jeg at du kan give ham en flaske vælling og hvis han så har behov for lidt ekstra sen aften (kl 23-24) så kan du amme ham her og så kan I alle forhåbentlig få lidt sammenhængende timer til næste morgen kl 5 - ville det ikke være dejligt?!
Tiden må vise hvordan han reagerer på det. På nogle børn hjælper vællingen og gør at de sover bedre, hvor hos andre børn er der ingen synderlig forskel og her skal mere rigtig grød til. Håber det virker hos jer.
Rigtig meget held og lykke med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske