Brev:
Søvnudfodringer - dag og nat
9. april 2013
Alder:
10 mdr.
Søvnudfodringer - dag og nat
Kære Helen
Tak for en rigtig god brevkasse. Jeg har fuldt med i 10 måneder siden vores søn blev født og har fået hjælp her og i dine bøger. Ikke mindst til at finde ud af, jeg ikke er den eneste med store udfordringer med vores søn. Jeg skriver nu, fordi jeg har behov for hjælp til lige præcis vores søvnproblemer.
Vores søn har siden han blev 3 måneder haft svært ved at sove, når han var andre steder, fordi han er vældig nysgerrig – fra da af kunne vi heller ikke gå en tur med ham, hvor han så sov. Derfor har jeg været en del hjemme med ham for at give ham ro til at sove. Og fordi jeg har haft brug for at sove. Og alligevel har han ofte kun sovet i 45 min af gangen, inden han er blevet forstyrret af noget – en bil/et nys/en fugl (vi bor ved en meget trafikeret vej) eller har haft svært ved at gå videre til næste søvnperiode.
Han har hele tiden sovet dårligt om natten, vågnet ofte – især for at blive ammet, og separationsalderens indtræf ved 8. måned gjorde det ikke bedre. Han er blevet ammet 4 gange i døgnet fra 8 måneder, 3 gange fra 9 måneder og nu 2 gange fra 10 måneder (1 dag). Om dagen har han sovet mange gange pga de korte lure, men fra ca 8 måneder skar vi ned til 2 lure om dagen, fordi den 3.lur var meget svær at få ham til. Og det hjalp lidt på nattesøvnen.
Han har ind til for et par uger siden været nem at lægge om dagen herhjemme. Når jeg har kunnet se, at han var rigtig træt, har jeg givet ham hue og trøje på, lagt ham i voksiposen i barnevogn og sat den udenfor, og så er han faldet i søvn inden for et par minutter, mens han har nulret ved en rangle. Om natten sover han i tremmeseng om natten i vores soveværelse – og her har han været svær at lægge. Han har lige fra fødslen bedst kunnet falde i søvn, hvis vi har hjulpet ham, enten ved at sove i favn (jeg gik i seng samtidig), vugge ham i lift eller ved at sidde med ham til han er faldet til ro. Vi har prøvet gå-til-og-fra-metoden og den virkede i en periode, men så pludselig ikke igen. Så virkede det at vugge ham i armene, og så igen ikke. Og så kunne faderen få ham til ro, og så igen ikke. Det holder nogle dage – hvis vi er heldige nogle uger.
De sidste 2 uger har vi så heller ikke kunnet lægge ham om dagen. Han er træt, men nægter at blive lagt ned. Jeg har dog om formiddagen kunnet gå rundt med ham til han faldt til ro og så lægge ham. Han var forkølet, og jeg tænkte, at han havde brug for mig/tryghed. Om eftermiddagen vil han heller ikke lægges, her hjælper det ikke at gå rundt med ham, og her har min mand gået rundt med ham i barnevognen, til han dejser om. Han vil i øvrigt hverken ligge eller sidde i barnevognen – man kan få ham til at ligge på maven – nogen gange, eller sidde, når han er nået ud på gaden. Så falder han i søvn – ofte inden for 10 minutter – han er udmattet – han går hjem og stiller ham på altanen, og så sover han mellem 45-1½ time. Nogle gange har seancen taget så lang tid, så han er blevet sulten igen. Jeg har sværest ved at få ham til at sove, når vi går tur.
Efter dette er det blevet endnu værre om aftenen. Det tager 45min til 1½ time at få ham til ro, selvom han er sejnefærdig af træthed og er ved at falde i søvn, når jeg ammer ham.
Vores søn har aldrig haft rutiner, selvom jeg har kæmpet. Så har det holdt nogle dage, inden det er gået i kludder igen, men vores dag ser nogenlunde sådan her ud (nu hvor det er sommertid):
Vågner mellem kl 6.45 og 7.45 derefter ligger vi lidt i sengen, hvor vi hygger og han tumler rundt.
Mellem kl 7 og 8 havregrød, sveskemos og vand – han spiser ikke meget
Kl 9 fuldkornsbrød og vand
Dejser om i mine arme og lægges inden han falder helt i søvn nogle dage lykkes det kl 9.30 – andre dage kan han kæmpe til kl 11 – sover ca 1 time til halvanden. Har han haft en dårlig nat kan han tage 2 timer
11 eller 11.30 Frokost – fuldkornsbrød – ind imellem lidt mos, men ikke så nødvendigt mere
Kl 13.30/14 (ammes) – nu får han i stedet en bolle m smør og vand
Eftermiddagsluren begynder alt imellem kl 14 og 16 alt efter, hvor længe han kæmper. Og så bliver han tit sulten igen så luren varer mellem 30 minutter og 1½ time (sjældent 2 timer, men det optimale er 14-16, så vågner han glad og frisk – også hvis han har sovet 9.30-11, hvor han også vågner glad)
Kl ca 16 bolle med pålæg, A-38 og frugt
Kl 18 Aftensmad - vores eller mos med kød, når han ikke vil spise vores og sveskemos med jerntilskud
Kl 19.30 Aftengrød efterfulgt at godnatlæsning i vores seng
Kl 20 amning. Aftensange. Bliver vugget i mine arme til han falder til ro og lægges herefter. Han nulrer mit pandehår og nægter at bruge sovedyr eller putteklud. Faderen kan ikke putte. Lægger jeg ham i sengen rejsen han sig op. Han kan slet ikke finde ro selv
Falder i søvn mellem kl 20.45 og 21.30
Vågner ind imellem og skal puttes og nulre mit hår (dårlig søvnassociation?) for at sove videre
Natamning mellem kl 23 og 24
Sover for det meste nogle timer i egen seng, klynker ind imellem og skal lige vide, vi stadig er der. Er svær at få til at sove videre ved 5-6-tiden, hvorefter han får lov til at ligge i vores seng – helt tæt op af mig – nulrer mit hår og sover videre. Nogle nætter kan jeg ikke få ham til at falde til ro efter den sene amning, og så må jeg tage ham over i sengen. Vi forældre sover dårligt, når han ligger dér, men det føles bare bedre, at sønnen sover end at ingen sover.
Han har hele tiden været motorisk langt fremme, tand nr. 8 er kommet frem, er nysgerrig/undersøgende og vil have fingre i alt. Han har behov for pille ved noget for at koncentrere sig – nulrer mit hår under amning, har legetøj/ske/skåle at ”lege med” under spisning, leger med legetøj på puslebordet.
Han har væske i ørerne, men græder ikke rigtig – tager sig til ørerne. Kan det være grunden til, at vi slet ikke kan lægge ham om dagen mere, og det er sværere om aftenen? Eller er der noget, vi skal gøre anderledes?
Ved fødslen tabte jeg meget blod, så først omkring sønnens 10. uge, var jeg kommet ovenpå. Så blev min mor indlagt ugen før sønnen blev 3 måneder, det forstyrrede ham lidt med hospitalsbesøg, men jeg forsøgte at sætte ham i første række. 4 uger senere viste det sig, at min mor var uhelbredeligt syg, og så blev fokus lagt lidt over på min mor pga møder med læger og præst, samtidig med at jeg ikke havde mælk nok. Inden for en uge døde hun – tragisk nok, og ugen efter var temmelig hård for både mig, min mand og sønnen, men jeg prøvede alligevel at sætte ham i centrum.
Jeg kan ikke lade være med at tænke på, at hans dårlige søvn blev grundlagt her, og at jeg kæmper en umulig kamp. Jeg har gjort alt, hvad jeg kunne for at sætte hans behov først – men har selvfølgelig også passet på mine fysiske/psykiske behov og så har hjemmet sejlet. De sidste 3 måneder har min mand været belastet af, hvad vi fandt ud ad for 3 uger siden, er en kronisk, arvelig tarmsygdom.
Utroligt nok er vores søn en meget glad, livlig, udadvendt dreng i trivsel, der gerne går hen til fremmede og kravler op, så han klarer sig godt, trods de store udfordringer. Og det klapper vi os selv på skulderen af. Han kan ”snyde” andre med sin ”underholdning”, så de ikke tror, han er træt, men når jeg tager ham væk fra ”festen” pjevser han, falder til ro hurtigt og falder i søvn. Med mindre jeg har lyttet til de andre og ladet ham blive oppe, for så går han helt i overgear og er meget svær at få til ro – høj på adrenalin.
Vi er begge frustrerede og meget trætte forældre, der gør alt, hvad vi kan for at have overskud i situationerne, så sønnen ikke kan mærke noget. Vi håber, du kan hjælpe os!
Kærlig hilsen
en hårdt prøvet mor og far