Svar: Vil ikke overgive sig til søvnen
8. april 2013
Alder:
5 mdr.
Kære Lene
Tak for dit brev og velkommen til :)
Faktisk lyder det som om at din dreng er fint i stand til at "sove selv", i hvert fald, når han puttes i barnevognen. Du fortæller at han kan ligge og kikke og stille og roligt så overgiver sig til søvnen. Når han puttes andre steder, bliver han ked af det og har svært ved at overgive sig.
Jeg synes det lyder rigtig fint og alderssvarende det du fortæller. Han har en alder lige nu, hvor han er ekstra opmærksom på, hvad der sker omkring ham, han skelner tydeligt om han er hjemme eller ude og får rigtig mange stimuli. Mange børn vil i denne alder også vægre sig mod fremmede og kan blive kede af det, hvis bedsteforældre eller andre vil holde dem. Og det betyder alt sammen at han kan have ekstra behov for hjælp til at overgive sig til søvnen. Når barnevognen hjælper ham, så er det sandsynligvis fordi han der ligger under kalechen og den hjælper ham således til at koble fra overfor verden og dermed bedre overgive sig til søvnen.
Det er dog fornuftigt nok at arbejde på at han også kan sove andre steder i sin vogn og til at begynde med, kan du naturligvis putte ham i barnevognen indenfor, så han lærer at sove inde - men stadig i sin vogn.
En anden mulighed er at du tager barnevognskassen af og sætter den i tremmesengen. På den måde kan du lærer ham at sove inde, sove på det sted, hvor du ønsker han skal sove fremover, så han lærer omgivelserne at kende. Når det går fint, så tager du kalechen mere og mere ned, så han kan se mere omkring og når det går godt at sove med kalechen nede og han på den måde er vænnet til sengen og omgivelserne, så lægger du ham direkte i sengen. Du må stadig gerne bruge voksiposen, som han naturligt også finder tryghed ved, men du skal naturligvis sikre dig, at han ikke får det for varmt, når han sover i den indenfor.
I forhold til at falde i søvn tæt hos jer, så har han måske svært ved dette, fordi han føler det som om at I skal have kontakt. Når han er tæt hos jer, så forbinder han det måske med underholdning og leg og har derfor svært ved at koble fra og skulle sove. Nogle gange kan det være en løsning at lægge sig sammen med ham i dobbeltsengen, hvor han ligger ved siden af jer, men samtidig også for sig selv og lidt på afstand, I kan evt. have en hånd på hans mave eller lignende, så I stadig har kontakt og han kan mærke jer, men uden at han føler sig omsluttet.
Jeres dreng har jo ikke svært ved at lade sig holde af jer, lade sig trøste eller svært ved at putte sig ind til jer på andre tidspunkter. Du fortæller at han om dagen elsker selskab og gerne vil putte, helst være på jeres arm, når han skal følge med i hvad der foregår og det lyder for mig derfor helt okay, at han reagerer som han gør, når han skal sove.
Jeg håber du kan bruge ovenstående lidt videre og at det giver lidt ro med på vejen:)
Fortsat held og lykke og rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske