Brev:
Vil ikke overgive sig til søvnen
8. april 2013
Alder:
5 mdr.
Vil ikke overgive sig til søvnen
Hej Helen
Jeg har en lille søn, Sylvester på knap 5 mdr. En glad og meget social og nysgerrig lille fyr.
Vi kæmper lidt med at han kun vil falde i søvn i sin barnevogn udenfor - også om aftenen når han skal sove til nat. Om natten er det intet problem, der får han bare en flaske og bliver lagt i seng igen.
Han sover gennerelt rigtig fint når han først er faldet i søvn (ca fra kl 19-07 med en flaske kl 04, og 3 lure om dagen af ca. 1 time, 2 timer og 1/2 time).
Vi har efterhånden prøvet ALT såsom slyngevugge, svøb, sansegynge, vugge ham i armene mm, men det eneste han finder ro ved er hans voksipose i barnevognen. Jeg har selvfølgelig prøvet de samme ritualer indenfor, men den har han regnet ud.
Jeg er selvfølgelig meget glad for at han er så glad for sin barnevogn, da det jo er nemt at have ham med rundt, men samtidig gør det ondt i mit hjerte at han ikke finder ro hos mig eller min kæreste.
Det er tydeligt at han er træt, og er SÅ tæt på at falde i søvn med sin sut og soveklud, men så er det som om at han bliver bange for at falde i søvn og begynder at græde igen - nogle gange er det næsten helt i søvne og vi har svært ved at komme i kontakt med ham.
I barnevognen siger han for det meste ikke et pip - ligger og kigger lidt og lægger sig derefter til at sove efter ca. 10 min.
Jeg er meget i tvivl om, om vi bare skal putte ham i barnevognen som han ønsker, eller "tage kampen" og vænne ham til at komme i seng om aftenen. Han bliver bare SÅ ulykkelig, også selvom jeg er hos ham, så han faktisk ender med at græde sig i søvn, og det er vel heller ikke sundt. For det meste tager det op til en times tid, og det synes jeg er lang tid, som han kunne bruge på at sove istedet. Vil helst ikke vænne ham til at aftenputning er noget slemt.
Har bare hørt at det skulle være bedst at putte ham samme sted som han vågner op.
Er det normalt at nogle børn helst ikke vil have nærkontakt og puttes om når de skal sove?
Det skal lige siges at han ELSKER selskab om dagen, putter sig ind til os, og vil gerne følge med i alt hvad der foregår - gerne helst på armen af en af os.
Jeg håber du kan komme med nogle gode råd til hvad vi kan gøre - enten nu eller senere.
Fortæller du mig, at jeg bare skal fortsætte med barnevognen er det også helt fint - har bare brug for at der er nogen der siger det er ok, da mange mener at han skal lære at sove selv nu hvor han er 5 mdr.
Med venlig hilsen
Lene