Svar: Drikke af kop?
8. april 2013
Alder:
7 mdr.
Kære Lena
Tak for dit brev :)
Øvelse gør mester og jeg tænker at det nok skal komme i takt med at din dreng bliver ældre og prøver det flere gange :)
Det er rigtig fint at forsøge med både glas, kop og tudkop, for at se om han har lettere ved noget end noget andet. Det er helt naturligt at han har svært ved det, for når han drikker af flasken normalt, så bruger han sin tunge til at malke med og sådan skal han jo ikke drikke af en kop. Det tager tid og kræver tålmodighed, at finde ud af at drikke på en ny måde.
Nogle børn har lettest ved at lære det, hvis de får vand af en gammeldags tudkop. Det kan med fordel være en helt simpel kop med to hanke, så han på sigt kan lære at holde koppen selv med begge hænder. I starten med tud på og hen af vejen kan den så tages af og han lærer at drikke af koppen uden tud. Med gammeldags tudkop mener jeg den type, som ikke er "drypfri", men hvor væsken løber ud med det samme man tipper koppen. Du kan se et billede af den sådan kop i min bog "Helens bog om børn og mad".
Til sommer, vil han måske have lært sig teknikken. Derudover kan du give ham vand af en kildevandsflaske - med eller uden tud. Mange børn kan godt lide at drikke af flaske på denne måde. Og så kan du naturligvis også sikre ham ekstra væske ved at tilbyde vand af sutteflaske, hvis det bliver meget varmt :)
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske