Brev:
Stædig 3-årig
11. oktober 2004
Alder:
3 år
Stædig 3-årig
Hej Helen
Vi har to tvillinge drenge, der lige er fyldt 3 år. I løbet af den sidste måned er den ene blevet meget stædig og trodsig. Han har i løbet af det sidste halve år haft nogle voldsomme raserianfald, ca. 1 gang om ugen hvis han ikke har fået sin vilje og han har siden han var 1,5 bidt sin bror ofte. Hans bror var meget dominerende indtil de var ca 1,5, men så vendte bøtten!
Bideriet er heldigvis ophørt for faktisk ca. en måned siden, og der har været perioder på måneder uden bideri overhovedet. Men nu er det blevet afløst af slag, både mod bror, men også mod os, hans forældre. Han er godt sprogligt udviklet, begyndte at tale i lange sætninger da han var 2 og han er meget kvik, siger pædagogerne både i hans tidligere vuggestue og nu i børnehaven.
Men konflikterne er virkelig accelereret her på det sidste. Han vil ingenting, det er altid den forkerte der tager ham op ad sengen, han vil selv mange ting, hvilket er fint, men 3 spiseskefulde kanel syntes jeg er for meget på havregrøden og så kører rouletten.. Han vil ikke have tøj på osv osv, du kender selvfølgelig alt dette.
I forgårs talte min kæreste og jeg om at prøve at lade være med at tvinge ham til tingene, så han måske selv kunne skabe erfaring, har nogle venner der havde haft succes med det. F.eks. at det er bedst at gå på toilettet når man skal tisse ellers tisser man jo i bukserne, hvilket er ubehageligt. Han har ikke brugt ble, de sidste tre måneder, men også det er et problem nu, fordi han kan gå rundt og holde sig i op til flere timer, hvor han tripper og hopper, men nægter at gå på toilettet. Men vi besluttede at lade være med at fokusere så meget på det.
Nå men så i går skulle min kæreste ud med begge børn og han ville ikke have hverken trøje eller jakke på. Så vi regnede med at når han kom ud ville han nok gerne eftersom det var ret koldt, men nej, det resulterede i at han var ude i 1,5 time i en tynd langærmet bluse! Han frøs tydeligvis, havde blå læber og nærmest sad på skødet af sin bror i klapvognen tilsidst for bare at få lidt varme.
Det syntes vi var for meget, hvad gør man ved det? Syntes det er på grænsen til at være uansvarligt, han bliver jo syg, hvis han går rundt uden sko og tøj. Omvendt hvis vi tvinger ham til at få tøj på, reagerer han ved at sige vi er dumme og slå os.
Jeg prøver virkelig at sige at jeg forstår ham og sætter ord på situationen, og holder fast i at han ikke skal få sin vilje, men ender med at skælde ud, så han enten surmuler eller begynder at græde.
Ved ikke om jeg har vænnet ham til at alt skal have en konsekvens, jeg mener hvad siger man til ham, når han ikke vil tage sko på? Så kan du ikke komme med i børnehave. Fint det vil han heller ikke, så falder den straks til jorden!
Han er også begyndt at true os, måske fordi vi truer ham med konsekvenser hvis han ikke gør det. Så slår jeg bare, siger han.
Jeg har simpelthen ikke overskud til det mere! Så hvad gør jeg?
Det skal måske lige siges, at jeg har haft en fødselsdepression, som jeg har været i medicinsk behandling for i 1 år. Og det er ellers gået fremad og jeg er begyndt at læse til pædagog, men nu syntes det at gå ned af bakke. Jeg har sygemeldt mig fra min praktik idag, fordi jeg simpelthen måtte have hvilet ørerne, inden det begynder igen, ved afhentning i børnehaven. Og tanken om, at hvis det nogensinde får ende, begynder hans bror nok, er meget frustrerende!
Håber du kan råde mig
Med venlig hilsen
Mai-Britt