Svar: Skal køres i søvn i barnevognen
8. april 2013
Alder:
7 mdr.
Kære vandrende mor :)
Tak for dit brev og velkommen til :)
Når din dreng skal lære at sove uden at blive kørt i barnevognen, så skal du starte med at køre ham. Du skal altså ikke lade ham blive ked af det, du skal ikke stå ved siden af og kikke på ham osv. - du skal trille ham en tur, hvor han fra starten bliver kørt, så han oplever det at skulle sove med noget trygt, dejligt og rart.
Og stille og roligt skal du så begynde at holde vognen stille. Du skal altså trille ham og når han så er stille og ligger og kikker, så holder du vognen stille. Hvis han begynder at klynke, så triller du vognen igen og når han atter er stille, så holder du vognen stille. Hver gang han klynker, så triller du ham til ro og så holder du igen pause, - trille, pause, lytte efter hvordan han reagere, trille når han har brug for det, men pause, når der igen er ro på, lytte og hele tiden se hvordan han reagerer.
Ved at trille og holde pause på denne måde, så lærer du ham at være i barnevognen uden at han behøver være i bevægelse. Han lærer stille og roligt at kunne ligge og kikke i sin barnevogn, uden at være ked af det :)
Du må gerne tale beroligende til ham, så han kan høre at du er der og så du på den måde også betrygger ham og giver ham den tryghed, han har behov for.
Rigtig meget held og lykke med det projekt :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske