Brev:
Selvdestruktiv om natten
8. april 2013
Alder:
3 år, 3 mdr.
Selvdestruktiv om natten
Hej Helen
Endnu engang må jeg ty til din hjælp. Jeg sætter stor pris for dine konstruktive svar.
Efter at have læst din artikel om særligt sensitive børn, kunne vi krydse alle punkter af på vores store datter. Vi må nok erkende, at hun er særligt sensitiv.
Problemet er nu at hun i en alder af 3 år endnu ikke sover igennem. Hun bruger ikke længere sut, og spørger heller ikke efter den. Hun vågner til tider pga. mareridt, hvor vi kan få hende til at falde til ro ved at blive hos hende. Men ofte vågner hun pjevset og vred og så kan vi ikke komme i nærheden af hende. Hun kaster alt ud af sin seng, sparker dynen af og skriger af os når vi forsøger at putte hende, og hvis det er far der kommer ind, går hun helt bananas. Det er også her den destruktive adfærd ofte kommer, hun river sig i håret og kradser sig selv, hvor vi så forsøger at holde hende og ae hende så hun ikke gør skade på sig selv. Vi må ofte gå ud af rummet før hun falder til ro og så er det knald eller fald når vi går ind til hende igen, enten starter det hele forfra eller også kan vi lov at putte hende.
Til tider tænker vi at hendes adfærd ikke kan være normal selvstændighedsalders adfærd. Lillesøster er nu 5 mdr., men der har ikke været nogle konflikter og vi gør meget ud af at vores store pige har min. 30 min koncentreret hende tid i hverdagene, evt. laver vi mad sammen, bygger lego, etc. Vi bor i en 3-værelses lejlighed og hvis hun ikke kommer ud kravler hun nærmest op og ned af væggene. Hun snakker konstant og hvis især hendes far afviser at lege med hende, eller han blot forsøger at sætte legen igang, for derefter at gå tilbage til det han var igang med, skriger hun af ham. Vi benytter os af tænkepauser, hvor vi roligt kan sige: "sådan snakker man ikke, nu får du lige en tænkepause, hvor du kan tænke på hvordan man snakker" - så får hun 5 min på hendes værelse for åben dør, hvor hun leger lidt og derefter er hun faldet ned og vi gør ikke yderlig nummer ud af det. Til tider kan vi ikke nå at stoppe hendes hidsighed og så kommer den destruktive adfærd igen, hvor vi så må holde hende.
Hun kan ikke sidde stille og har svært ved at koncentrere sig om evt. spil, perler. Det virker egentlig som om hun gerne vil, men efter kort tid er hun så urolig at hun er ved at falde ned fra stolen, selv når hun ser fjernsyn og hun faktisk er fanget af det, sidder hun på en sæk lopper.
Er der noget vi kan gøre for at hjælpe hende, især om natten, hvor vi kommer mest til kort og er det blot hendes alder, da det er noget der er optrappet det sidste halve år?
Ser frem til at høre dit syn på sagen:)
Med venlig hilsen
Anne