Svar: Flaske og grød
8. april 2013
Alder:
5 mdr.
Kære Line
Tak for dit brev :)
Det lyder som en rigtig god idé at give flaske dagligt, når du gerne vil stoppe med at amme og være trappet helt ud af amningen, når din dreng er ca 8 måneder. Og det vil være rigtig godt at trappe amningen ud en af gangen og så erstatte med flaske i stedet.
Det vil sige at på de tidspunkter, hvor du normalt ville amme, så skal du stille og roligt gå over til at give flaske. Hvis du således ammer 6 gange i døgnet, så vil det være rigtig fint at du ammer 5 gange og giver flaske 1 gang, herefter trapper du ned, så du ammer 4 gange, giver flaske 2 gange i døgnet, herefter 3 amninger og 3 flasker osv. indtil du er gået helt over til flaske og din krop naturligt også har haft mulighed for at få nedsat mælkemængden.
Og du kan godt give skemad ved siden af. Det vil være rigtig fint at jeres dreng får skemad to gange dagligt nu og det vil være rigtig godt at arbejde på en rytme, hvor han får skemad, når han vågner af en lur og tilbydes mælk (amning eller flaske), før han så puttes til næste lur. På den måde kan du skabe plads til begge dele.
Derudover vil det være rigtig godt at du ikke giver ham store mængder skemad, det er vigtigt og fint at han får det, men hold mængden ned på ½ dl så du på den måde også sikrer at der er plads i maven til mælken, når han efterfølgende tilbydes den.
Mit forslag til en dagsplan, hvor han får to måltider skemad og også får to flasker og derudover ammes, ser således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover videre
Formiddag 9-9.30: Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 11.30: Tilbydes ½ dl. grød, evt. med lidt frugtmos som topping, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca kl 13 - giv ham evt. flaske i barnevognen, hvis han skal sove til middag der. Du kan elevere hans hovedgærde lidt, så han ikke ligger helt fladt.
Eftermiddag 16: Ammes
Sover dagens 3 lur, som ofte er en kort lur
Aften 18: Tilbydes ½ dl grøntsagsmos, vand af kop.
Flaske og puttes til natten 19.30-20 - tidspunktet kan variere efter hvor lang en lur han tager og om han sover 3 lure dagligt.
Sen aften 23-24: Ammes
Midt nat: Evt. ammes efter behov.
Jeg håber ovenstående plan hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske