Brev:
Søvn, mad, rytme og dagplejestart
6. april 2013
Alder:
7 mdr.
Søvn, mad, rytme og dagplejestart
Hej Helen
Det er efterhånden længe siden, vi har haft behov for din hjælp - men vi har fuldt godt med her på siden:) Her i familien er vi blevet fire - lillesøster er efterhånden blevet syv måneder, og er en skøn lille pige, ligesom sin storesøster:)
Det er vedr. hende, vi lige har et spørgsmål:
Hun bliver ammet ca. 4 gange i døgnet nu, og spiser rigtig godt af både grød og mos i løbet af dagen. Hendes rytme er ca. som følgende;
Ca. 6.30-7.00 Vågner
Ca. 07.45 Får havregrød med frugtmos og vand af kop (spiser ca. 1 1/2 dl.)
Ca. 9.00 Puttes til formiddagslur - sover ca. 2 timer
Ca. 11.30 Øllebrød (spiser her grød af en hel skive rugbrød), vand af kop, agurk eller andet i hånden og vand af kop
Ca.13.30 Ammes og puttes til eftermiddagskaffe - sover ca. 1 1/2 time
Ca. 15.30 Fuldkornsgrød med frugtmos (spiser ca. 1 1/2 dl.) og vand af kop
Nogle dage powernapper hun fra omkring 17-17.30, andre dage er hun umulig at få til at sove her.
Ca. 17.30 Aftensmad: grøntsagsmos med frikadelle, laks eller lign. (Spiser igen ca. 1 1/2 dl.) + rugbrødsbjælker, agurk, kartoffel eller lign. i hånden selv og vand af kop.
Ca. 19 Ammes godt fra begge sider og puttes
Mellem 22 og 22.30 Vågner og ammes godt fra begge sider - sover videre
Mellem 01.30 og 02.00 Vågner og ammes - oftest fra begge sider.
Sover herefter til mellem 06.30 og 07.00.
Som du kan se, tager hun det længste stræk sidst på natten. Tænker, at der jo så går ca. 12 timer fra sidste amning om natten kl ca. 01.30 og til næste eftermiddag kl. 13.30 - er det ok?
Hun har i en kort periode for en måneds tid siden haft den rytme, som jeg kan se du anbefaler til hendes alder - altså at sove fra ca. 24 til 05 uden amning, men det er altså ændret nu - og hendes nuværende rytme har været sådan i en måneds tid.
Vi har prøvet at få hende til at sove videre, når hun vågner kl. 01.30; tilbudt hende vand, vugget hende, nusset hende osv., og far har været på banen, så hun ikke kunne lugte mor/mælk. Men det ender med en meget ulykkelig pige, der bliver helt opkørt - og kun brystet får hende til at falde til ro.
Hendes nuværende rytme er ok for mig - jeg får ca. 5 timers søvn i streg, men hvad tænker du - skal vi have det ændret (hvis muligt)? Også med henblik på, at hun starter i dagpleje om 4 uger - og hun nægter at tage flaske, har prøvet nærmest samtlige flasker og tutter på markedet, samt både forskellige erstatninger og udmalket mælk fra mig, hun nægter det hele.
I dagplejen kan hun jo så ikke få amningen inden middagsluren (der er hun jo så også 8.5 mdr.)
Det blev en lang smøre - men vi vil egentlig bare gerne høre, hvad du tænker om rytmen ifht. mælkeindtag og også snarlig dagplejestart.
Venlig hilsen
Viggas mor og far