Svar: Bliver aldrig rigtig færdig med at bøvse
6. april 2013
Alder:
3 mdr.
Kære trætte mor
Tak for dit brev og din fine beskrivelse af jeres lille datter :)
Det lyder faktisk som om at I har forsøgt alt og tager alle de hensyn I kan. Du fortæller at hun er god til at bøvse i forbindelse med måltidet, men ofte bøvser efter ca 40 minutter, hvilket er helt normalt - men mange børn bøvser liggende og sover så videre, hvor jeres datter har brug for at komme op, for derefter så at blive puttet igen.
Du fortæller at I har forsøgt med forskellige typer af flasker, hun får også afføringsmiddel, har gået til diverse behandlere, I har prøvet at putte hende tidligere, senere, I er meget opmærksomme på at få hende bøvset af, opmærksomme på at hjælpe hende med at komme af med luften osv. Altså - I har forsøgt alt og stadig er der ikke noget af det, som rigtigt virker og selvom jeg gerne villle kunne fortælle jer, hvilken knap I skulle trykke på, så lyder det som om at tiden skal have lov til at arbejde lidt hos jer ...
Du kan naturligvis godt prøve med en nyt type erstatning - NAN HA løber normalt rimeligt let igennem systemet, men du kan godt prøve med en anden type, for at se om det gør nogen forskel ...
Jeg tænker at i takt med at hun bliver ældre og stille og roligt begynder at få lidt skemad, så vil hendes behov for at bøvse naturligt blive mindre. Samtidig vil det naturligt også spille hende at hendes mave- og tarmsystem stille og roligt modnes, som du også selv er inde på ...
Hun er 3.5 måned nu og det er derfor sandsynligt at I stille og roligt de næste måneder vil mærke at der sker en forandring ...
Håber dette kan give lidt ro med på vejen - fortsat held og lykke med hende :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske