Svar: Rytme - hvordan indføres den bedst
5. april 2013
Alder:
2 mdr.
Kære mor
Tak for dit brev :)
Et lille barn på 2 måneder vil ofte have lidt varierende rytme, så den ene dag vil barnet sove længere lure og næste dag kortere lure. Rytmen kan også variere sådan, at barnet måske en dag har brug for 2 lure, og en anden dag måske sover 3 eller 4 lure og den fleksibilitet er der nødt til at være.
Man kan dog godt i 2 måneders alderen begynde at indføre lidt faste rutine, lidt fast putteritual. Det vil ofte være de ting, man normalt ville gøre i forbindelse med putning - det vil sige give mælk, skifte bleen, svøbe barnet, give mælk igen,evt. erstatte bryst med en sut og så putte barnet ned, hvor barnet skal sove. Svøbet, sutten, dynen, voksiposen eller hvad barnet nu puttes med bruges hver gang og bliver på den måde genkendelig og dermed tryg. Og det samme gør de kærtegn du bruger, de små ord du siger, måden du vugger barnet på osv. Så små ritualer kan sagtens indføres nu og bruges som tryghedsgivende element fremover.
I 3-4 måneders alderen vil mange børn trives med 3 lure om dagen - en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på dagen. Og som udgangspunkt skal barnet selv have lov til at bestemme hvordan lurene er - nogle børn sover to lige lange lure, andre sover kortere formiddagslur og længere middagslur, atter andre modsat - og tidspunkerne kan også variere, så nogle børn sover meget tidligt hele dagen igennem, hvor mange andre børn sover sent og derfor i denne alder også går sent i seng - igen er man nødt til at forsøge at være fleksibel i forhold til barnets behov - men stadig er det godt at arbejde på 3 lure - fleksibiliteten kommer så ind der, hvor man indstiller sig på at barnet måske ikke går i seng kl 20, men først kl 22, fordi den 3 lur måske ligger mellem kl 18-19 ...
Og nej - man skal som udgangspunkt ikke holde barnet vågen i en time, hvor barnet tydeligvis har brug for sin søvn. Hvis man gerne vil prøve at ændre på barnets rytme og puttetidspunkter, så gøres det bedst ved kun at ændre med 15 minutter af gangen. Små ændringer af gangen er okay. Hvis barnet har tendens til at "slatsove" i 3-4 måneders alderen, så er det ofte sammenhængende med alder og udvikling og ofte også sammenhængende med at barnet har brug for at få lidt mere mælk. En løsning kan derfor være at amme to gange mellem hver lur, for på den måde at få fyldt barnet lidt ekstra op og dermed sikre en lidt længere lur ...
Og når det så er sagt, så vil der naturligt ofte også komme mere rytme i takt med at barnet bliver ældre og begynder med skemad. Det vil her være rigtig godt at man forsøger at skabe en rytme, hvor barnet får skemad når det vågner af en lur og tilbydes mælk inden det så puttes igen.
Stille og roligt vil barnet naturligt også begynde at være mere vågen og aktiv og naturligt kunne være vågen i længere tid og det kan netop i 3-4 måneders alderen være en god idé at arbejde på at barnet begynder at have et døgn, der naturligt er inddelt mere i vågne og aktive perioder og perioder, hvor barnet så sover.
Tingene sker altså stille og roligt af sig i takt med at barnet bliver ældre og det er ikke alt man kan "foreberede" sig på, det må tages som det kommer. Men små ritualer, der på sigt bliver genkendelige og dermed trygge, kan du godt indføre nu:)
Håber du kan bruge dette lidt videre - fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske