Svar: Amme- og madplan til en lærke
5. april 2013
Alder:
7 mdr.
Kære Marlene
Tak for dit brev :)
Det lyder som om at I er kommet godt igang med skemaden og det lyder rigtig fint med 3 måltider dagligt og lidt introduktion til kød og fisk. I forhold til mad, så vil det være rigtig godt, hvis du går ud fra en alder der ligger midt mellem den dato din dreng er født og hans terminsdato og det betyder at du lige nu skal gå ud fra de råd, der gælder for et barn på 6 måneder.
Det betyder at han nu kan få grovere grødtyper, som havregrød og øllebrød, som jeg kan se at du er begyndt på og du må også gerne variere hans tilbud af grønsager. Han kan få alt: Gulerod, squash, blomkål, broccoli, pastinak, persillerod, løg, jordskokker, kålrabi, hvidkål, peberfrugt, skorzonerrødder, spidskål, rosenkål, savoykål, ærter, majs, grønne bønner, grønkål, porrer, tomater (uden skræl) osv. Også f.eks. græskar kan bruges og rodfrugter med smag er ofte et hit.
Han må meget gerne få lidt sovs på sin mad og det kan være rigtig godt at prøve med kødsovs, millionbøf, eller mild karrysovs, f.eks. en ret som boller i karry må han også gerne få - i starten skal du gøre den godt cremet og sovset og holde mængden af ris på et niveau, som han kan tygge. Du må gerne bruge milde tørrede krydderier, som får maden til at smage af mere.
Og så skal han også igang med lidt mad i hånden, som han selv kan sidde og gumle på, sutte saften ud af, opbløde med spyt osv. Det kan være ristede rugbrødsbjælker, agurk, bløde frugtbåde eller lignende.
Det er en god idé at have en dagsrytme, hvor du tilbyder ham skemad, når han vågner af en lur og mælk inden han skal puttes til næste lur. På den måde sikrer du bedst plads i maven til begge dele. Derudover er det godt at holde mængde af skemad nede, så du er sikker på at levne plads nok til mælken. Det er således bedre at han spiser ¾ dl. grød og mos og får vand af kop og stadig vil ammes, end at du giver ham 1½ dl. skemad og han så afviser brystet eller ikke drikker nok og måske begynder at søge det ekstra om natten. Det er en svær balance at finde, men du må forsøge dig lidt frem :)
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover lidt videre i mors seng
Morgen 7: Havregrød, vand af kop.
Ammes og puttes til første lur ca kl 8
Formiddag 9.30: Frugtmos (jerntilskud), frisk frugt i hånden at gumle på selv, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca kl 11
Frokost 13.30: En gang imellem øllebrød og ellers gerne grøntsagsmos med kød eller fisk og suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden at gumle på selv, vand af kop.
Ammes og puttes til 3 lur kl ca 15
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og udgangspunktet bliver mere familiemad, så I spiser det samme, vand af kop. Evt frugtmos som dessert som nu.
Ammes og puttes til natten ca kl 20
Sen aften eller først på natten 23-01: Ammes rigtig godt, gerne fra begge bryster, så han er fyldt rigtig godt op.
Som du kan se så indgår der i denne plan 6 amninger i døgnet, stille og roligt i løbet af de næstet uger, vil du sandsynligvis kunne springe en amning over og det at din dreng selv er begyndt at ville undvære amningen om formiddagen er helt okay. Det kan godt være at du nogle gange kan undvære amningen inden han puttes til første lur og det må du gerne. Når jeg har sat den ind, så er det fordi det vil være en god idé at du netop lige nu forsøger at skabe en rytme, hvor han får skemad, når han vågner og mælk inden han skal sove ...
I løbet af de næste 3-4 uger vil du sandsynligvis kunne skære yderligere ned på amningerne, så han ammes 4 gange dagligt og det vil være hensigtsmæssigt, hvis disse amninger ligger tidlig morgen, inden middagslur, aften og sen aften. Det vil sige at amningen om eftermiddagen også forsvinder og i stedet kan han er så få en flerkornsgrød med frugtmos som topping. Fremadrettet vil det således være fint at han får grød to gange dagligt - morgen og eftermiddag og får grøntsagsmos to gange dagligt, - frokost og aften.
Jeg håber du kan bruge dette lidt videre og vil også anbefale dig min bog "Helens bog om børn og mad", hvori du finder opskrifter, dagsplaner osv.
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske