Brev:
Amme- og madplan til en lærke
5. april 2013
Alder:
7 mdr.
Amme- og madplan til en lærke
Hej Helen.
Som så mange andre driller det der med kosten mig lidt.
Mads er lige fyldt 7 mdr., men er født ca. 5 uger for tidligt. Vi er godt i gang med 3 grød/mos måltider om dagen, og er så småt begyndt at introducere kød. Mit ene problem er, at jeg har svært ved at finde en "plan", så han både når de amninger som skal til og samtidig har appetit nok til at vil spise lidt fast føde, og det andet er at dagsrytmen varierer utroligt meget, da dagen nogen gange starter kl. 4:30, hvor han ikke kan sove mere, andre dage kl. 6. Så det er rigtig svært at have faste tidspunkter for hvornår måltider og puttetider skal ligge. Han tager nogen gange 2 lurer om dagen, andre gange 3 og det influerer så også på, hvornår han er klar til at blive puttet om aftenen.
En dag kunne se sådan ud:
kl. 5:30: ammes og vi står op
kl.7:30-9: lur
kl. 9:15: havregrød m. frugtmos og vand
kl.10:15 ammes
kl.11:15-13:30 lur
kl. 13:45:øllebrød eller hirsegrød m. frugtmos og vand
kl. 14:45: ammes
kl. 15-16:30: lur
kl. 18: kartoffel/grønsags mos m. lidt fx torskerogn, frugtmos som dessert og vand
kl. 19:30: putteritual
kl.20: ammes og puttes til nat
kl.01: ammes
Jeg giver ham frugtmosen for at forebygge hård mave, som han har haft lidt problemer med. Vi har ca. været igang med den faste føde i halvanden måned.
Han ammer ca. 3-5 min af gangen - er det nok?
Der sker så nogen gange det at han ikke vil ammes der kl. 10, men græder når jeg ligger ham til og så bliver det jo kun til 4 amninger på et døgn, hvilket jeg tænker er for lidt?
Ofte springer han eftermiddagsluren over og så kan vi ikke holde den kørende til efter kl. 19 om aftenen, hvilket så også nogen gange betyder at han vil op kl. 4:30, hvilket bliver lidt tidligt! Så dagene kan som sagt variere en del, er det skidt og er der i så fald noget jeg kan gøre for at han sover og spiser på mere faste tidspunkter?
Så det ville være så dejligt hvis du kunne hjælpe med en form for "køreplan"!
Håber ikke det blev alt for rodet!
På forhånd tak :o)
Med venlig hilsen
Marlene