Svar: Sove i egen seng uden leg og hysteri
5. april 2013
Alder:
21 mdr.
Kære frustrerede forældre til Lucas
Tak for jeres brev, alle jeres tanker og spørgsmål - jeg vil meget gerne give jer lidt tanker med retur og så må I vælge til og fra, hvad I tænker I kan bruge :)
Det er ikke nødvendigvis en god idé at I nu har sat tremmesengen i soveværelset, fjernet den ene side og nu ligger i jeres seng og kæmper for at få Lucas til at sove i sin seng. Det kan virke trygt og godt - men det kan også være forvirrende for ham. For måske forstår han ikke helt konceptet og hvad det er I vil og tror derfor at det er legetid og ikke sovetid.
Nogle gange kan det være bedre at han ligger i sin tremmeseng på eget værelse og i stedet kan I så bruge det jeg kalder for stryge-tøj-metoden. Det handler om at I putter ham og derefter, så stiller I jer i nærheden, så han kan se jer og høre jer og I så laver noget praktisk. Det kan være at ordne strygetøj eller lægge tøj sammen.
Det at være i gang med noget praktisk og monotomt, noget kedeligt, signalerer at der ikke sker noget spændende nu. Mor og far har noget kedeligt at lave, der er ikke noget sjov for dig, der er ikke noget hyggeligt, ikke noget du går glip af og samtidig kan I så verbalt betrygge ham ved at fortælle at I er der og holde fast i at han skal sove.
Han kan kalde på jer "Mooaar?!", "Faaar?!" og I kan svare "ja, jeg er lige her, læg dig ned skat" eller lignende. På den måde hører han at I er der, I er klare i jeres udmelding omkring, hvad der forventes nu, han kan selv lægge sig - hvilket er vigtigt i forhold til at blive liggende og I kan berolige og betrygge, men lidt på afstand. I kan evt. se filmen med Smilla på 17 måneder, der skal lære at sove via denne metoden. Se min dvd "Sådan sover dit barn" - en film koster 35 kr.
I kan også vælge at lade ham være i soveværelset, fordi det giver jer og ham større ro om natten og det er helt fint. I kan stadig bruge stryge-tøj-metoden på eget værelse og det kan måske være en fordel at I netop lavet noget og ikke "bare ligger i sengen og venter på at han skal sove" - men har noget praktisk og kedeligt at tage jer til.
Derudover tænker jeg at han skal puttes senere end han bliver det lige nu. Det lyder som om at han ofte ikke sover før kl 21 og jeg synes derfor I skal vente med at putte ham til det tidspunkt, fordi han så er træt nok til at falde i søvn. Det gælder uanset om I vælger at have ham i soveværelset eller på eget værelse.
Når I putter ham tidligere, så får han en rutine omkring putning, som handler om at putning er noget der trækker ud. Der er en risiko for at han tror, at når han puttes, så består ritualet i at han rejser sig 50 gange, beder om vand, snakker, peger osv. Og får at ændre på denne vane, så skal I putte ham så sent, at I ved at han med sikkerhed vil falde i søvn inden for ca 15 minutter. Og her skal I så indføre det ritual, som I synes er passende fremovere. Det kan være at læse 1-2 godnathistorier, synge en sang, holde lidt i hånden og så sover han.
Når han i en periode har oplevet at falde i søvn på denne måde, med et forholdsvist kort ritual og når han ved, hvad det at blive puttet handler om, når han forbinder det med det nye ritual, så kan I begynde at rykke hans puttetidspunkt frem. Det betyder at i stedet for at putte ham kl 21, så putter I ham kl 20.45, 20.30, 20.15 - indtil I rammer det tidspunkt som I fornemmer vil være det rigtige puttetidspunkt for ham.
Samtidig med at I gør dette, så er det vigtigt at I holder fast i samme rytme i løbet af dagen. Han skal altså stadig op til samme tid om morgenen, et fast stå op tidspunkt er vigtigt uanset om det er hverdag eller weekend. Ligesom det er vigtigt at han sover til samme tidspunkt om dagen. Han vil naturligt godt i en periode kunne komme lidt i søvnunderskud og kan derfor have tendens til at ville sove en længere middagslur - men når man vil ændre på hans rytme på denne måde, så er det vigtigt at han ikke forlænger sin dagssøvn men får forlænget sin nattesøvn - og derfor skal I holde fast i at han sover det han har behov for om dagen, men ikke mere. Det vil naturligt gøre at han så om aften begynder at føle sig træt og netop begynder at føle behov for at komme i seng - uden at skulle lege :)
Og ja, jeres dreng kan godt have et lidt mindre søvnbehov end gennemsnittet. Måske har han kun brug for 12-12 ½ times søvn i døgnet fordelt på måske 2 timers lur i løbet af dagen og 10 ½ times søvn om natten, så han sover fra 20.30-06.30 .. Det kan ikke udelukkes. Det kan også være at han sover mindre i en periode og så pludselig sover mere igen og har et større behov og det skal der naturligvis også være plads til :)
Det er vigtigt at I forsøger at finde det rigtige puttetidspunkt, så han ikke bliver ulykkelig og vred, når han skal sove. Og for at finde det rette tidspunkt vil det som sagt være godt at følge en fast dagsplan og også lige nu putte ham så sent, at I er sikre på at han kan sove.
Når han vågner om natten og skriger og græder, så handler dette sandsynligvis om hans alder og udvikling. Lige nu vil han naturligt begynde at have lidt farefornemmelse, det betyder at verden nu opleves større og mere farlig - han klatrer op og finder ud af at han ikke selv kan komme ned, han løber hurtigt og falder, slår hul på knæet osv. Han oplever modstand fra andre børn, at de tager legetøjet fra ham, skubber til ham, nogle bider måske og han møder også modstand fra jer, I holder fast i ham, så han ikke løber ud på vejen, I siger mere "Nej!" i løbet af dagen osv. osv. Alt sammen med til at give en spirende farefornemmelse og en uro, når han skal sove og om natten.
For alt hvad han oplever i løbet af dagen skal bearbejdes og det bliver det når han drømmer. Derfor vil børn i denne alder godt kunne vågne op med skrig, være rigtig kede af det og næsten virker til at have mareridt og de kan virke meget tryghedssøgende i denne alder. Det er naturligt og det bedste I kan gøre er at være der, berolige, hjælpe ham med at blive lagt ned igen og komme videre i søvnen uden alt for meget snak, men med masser af nærhed.
Hos nogle børn vil man også opleve natteskræk i denne alder. Natteskræk opstår i den dybeste søvn og det betyder at barnet sover, når det har anfald af natteskræk. Barnet vågner med et skrig og kalder ofte ikke på mor og far - det sætter sig op og skriger. Når man kommer ind til barnet, så vil barnet ofte have åbne øjne og kan se vågen ud, men barnet er ikke vågen. Det vil tale usammenhængende og virke konfust. Og et barn med natteskræk vil ofte ikke lade sig trøste, men vil skubbe forældrene væk .. når man prøver at holde om barnet eller taler til barnet, så bliver barnet vred og afvisende - og måske er det netop det I oplever. I hvert fald lyder det sådan :)
Anfald af natteskræk kan komme i forskellige grader, nogle har milde anfald der varer få minutter og så sover de videre, andre børn har voldsomme anfald, der varer i lang tid. Hos nogle børn er anfaldende så voldsomme at det næsten virker som et angstanfald og nogle børn vil også yde skade på sig selv, - de kan sidde og kradse sig til blods, hive hårtotter ud af hovedet, slå sig selv og lignende.
Når jeres dreng skriger om natten, så lyder det som om at det foregår i søvne og derfor skal I som udgangspunkt ikke vække ham, men i stedet prøve at få ham videre i søvnen, hjælpe ham med at blive lagt ned, lade ham mærke at I er der, uden at I presser ham til for meget fysisk kontakt og uden at I taler for meget med ham, men så han lulles videre i søvnen, kommer videre til et andet søvnstadie og anfaldet dermed stoppes.
Jeg håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske