Svar: Natflaske
4. april 2013
Alder:
6 mdr.
Kære Signe
Tak for dit brev :)
Det er en fin og alderssvarende dagsplan I har og tiderne ser umiddelbart rigtig fine ud. Det er en rigtig god idé at du triller din datter en tur, når hun skal sove til middag, så du på den måde hjælper hende til at sove en længere lur midt på dagen. De dage, hvor det lykkes er det rigtig godt, men de dage, hvor hun sover kortere lure, så må det naturligvis være sådan - her vil tiden også arbejde for jer. Og så må hun have 3 lure dagligt de dage, for at eftermiddagen ikke skal blive for lang for hende :)
Det er rigtigt at de fleste børn i 6 måneders alderen begynder at kunne sove et længere søvnstræk om natten og således måske kan sove 5 måske 6 timer, hvis man er heldig ... Men nu har jeres datter jo ikke læst bogen og det kan godt være at hun trives bedre med at få sin flaske kl 03.30 end kl 05 - og så må det være sådan. Hos jer er der jo ikke tale om at hun både får flaske sen aften, midnat og tidlig morgen - hun får flasken midt nat i stedet for tidlig morgen. Derfor kan I ikke fjerne hendes flaske, for så får hun for lidt ...
I kan naturligvis godt prøve at arbejde på at flytte hendes flaske, så hun får den længere hen mod morgenstunden - men du skriver at du egentlig hellere vil op om natten end om morgenen og det er helt fint at lade rytmen være som den er. Man skal som udgangspunkt ikke ændre noget der fungerer:)
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 05: Flaske og sover videre - at den hos jer ligger 03.30 er som sagt helt okay.
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: Frugtmos, frisk frugt i hånden at gumle på, vand af kop.
Flaske og puttes til formiddagslur ca 9.30
Frokost 11: Grøntsagsmos og der begyndes nu med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende at gumle på, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca kl 13
Eftermiddag 15: Frugtmos, frisk frugt i hånden og vand af kop
Flaske og powernapper som nu efter behov.
Aften 18: Grøntsagsmos og der begyndes med kød eller fisk, suppleres igen med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende, vand af kop.
Flaske og puttes til natten ca 19.30 - tidspunktet varierer naturligt efter om hun har sovet 2 eller 3 lure i løbet af dagen og hvor lang hendes middagslur er.
Sen aften 23-24: Flaske og sover uden mælk til næste morgen tidligt - eller får flaske i stedet kl 03.30, hvis det fungerer bedre for alle ..
Som du kan se så ligner min plan altså meget jeres - antallet af flasker er det samme og tidspunkterne meget ens.
Jeg håber du kan bruge ovenstående lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske