Svar: Vil ikke løfte hovedet!
4. april 2013
Alder:
4 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og hvor dejligt at du selv har fået lyst til at skrive, efter at have fulgt med på sidelinjen :)
Du fortæller at din dreng er rigtig god til at holde hovedet selv, når han ligger på maven. Det lyder som om at han i maveliggende stilling løfter hovedet op og også drejer det fra side til side og derfor godt kan holde sit hoved.
Når han ligger på ryggen, og du løfter ham i armene, så han selv skal bruge sine kræfter på at trække sig op, så skal han begynde at holde hovedet i midtstilling. Han skal altså have styrke i nakken til at holde hovedet, han må ikke "tabe hovedet" - gør han det? Det lyder ikke sådan, det lyder som om at han faktisk godt kan holde sit hoved, men at han ikke sidder, men i stedet trækker sig direkte fra liggende til stående stilling, hvilket kan være helt okay ...
Det er jo altid svært at vurdere børns motoriske udvikling via en brevkasse og jeg synes du skal få sundhedsplejersken eller lægen til at se på ham og vurdere om hans styrke i nakken er normal eller noget du skal bekymre dig om :)
Med hensyn til at maven irriterer ham, så kan det sagtens være og det vil her være rigtig godt at du hjælper ham med at cykle med benene, dreje sig og bruge sig selv motorisk. Jo mere motorisk han bruger sig selv, jo bedre vil det ofte også virke på hans mave og tarmbevægelser, så det er vigtigt at du hjælper ham her :)
I forhold til søvn og at han har brug for ekstra hjælp, når ham skal sove, så lyder dette helt alderssvarende. Netop i 3-4 måneders alderen ændrer børns søvn sig og det er f.eks. naturligt at børn i denne alder har svært ved at sove længere og mere sammenhængende lure, de begynder ofte at powernappe lidt. Det er også naturligt at børn i denne alder har svært ved at overgive sig til søvnen, de har svært ved at koble fra overfor verden og skal have ekstra hjælp til at lukke verden ude, netop for at kunne sove.
Jeres dreng er så gammel nu at han oplever verden mere intenst. Han skelner mere og mere imellem om han er hjemme eller ude, om han er i favn hos en af jer eller hos en fremmed og han oplever også rummet han er i på en anden måde. Han registrerer mere og mere, hvad der foregår omkring ham og derfor vil han naturligt også drømme mere. Alt hvad han oplever i løbet af dagen skal netop bearbejdes i drømme og netop derfor vil børn i 3-4 måneders alderen ofte kunne opleves meget urolige, både når de skal overgive sig til søvnen og også når de sover.
Han vil naturligt stille og roligt blive bedre og bedre til at holde sig vågen og stille og roligt vil det være rigtig godt at du arbejder på at skabe en rytme, hvor han har vågne og aktiv perioder og perioder, hvor han så sover og hjælpes til at sove et længere søvnstræk. Han er ikke længere et spædbarn, men en aktiv lille baby og han skal stimuleres og bruge sig selv både motorisk og mentalt, når han er vågen. Han skal naturligvis puttes, når han er træt og har brug for at sove, men nogle gange vil han f.eks. godt kunne gabe, fordi han keder sig og ikke fordi han er træt. Og hvis du putter ham her, så vil han naturligt protestere, fordi han ikke vil sove, men i stedet søger underholdning. Derfor kan det nogle gange være en god idé at lege lidt ekstra med ham, synge for ham, pludre med ham osv. og så putte ham ½ time senere, hvor han så er mere parat til at sove og derfor naturligt også lettere overgiver sig til søvnen.
Jeg vil anbefale dig at læse min bog "Helens bog om børn og søvn", hvor jeg netop beskriver søvnen i forskellige aldre og hvordan man bedst hjælper barnet videre.
Rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske