Brev:
Et lille sovemonster
3. april 2013
Alder:
2 år, 8 mdr.
Et lille sovemonster
Kære Helen.
Jeg har så mange gange skrevet til dig i mine tanker, men har altid tænkt at det bare er en fase.
Jeg skriver fordi vi har fået os et 'lille uhyre'. Karla som fylder tre år til august. Hun er den skønneste og sjoveste lille pige. Men der er to ting som lige siden dag 1 har været rigtigt svært for både Karla og for os.
Hun har et usandsynligt temperament, krydret med dertilhørende stædighed og matchende lydorgan. Som min far så festligt noterede første gang han mødte Karla, at lige som man troede hun skreg det hun kunne, skruer hun det lige et par decibel op og en toneart højere.
Altså har vi altid været meget påpasselige med at noget kom på tværs, men da hun var spæd var gråd dagligdagen for os og selvfølgelig er det blevet betydeligt anderledes, men hun er pigen der kaster sig ned på gulvet i forretningen eller på gaden eller hjemme når det ikke lige er hvad hun ønsker. Græder hjerteskærende. Og er nu også, stærkt inspireret af et par drenge i vuggestuen, begyndt at slå, sparke, kaste med ting og råbe vredt.
Vi prøver på bedste vis i første omgang at dæmpe og prøver at holde på det vi har bestemt, imødekommer med andet tilbud, jeg har haft succes med i spisesituationen at ignorere hende til trods for skrig og råb, hvor hun til sidst opgiver og sætter sig til bordet og spiser som om intet var hændt.
Hvis vi føler det er helt urimeligt og det påvirker storebror på 7 år for meget, så tyer vi til skældud, velvidende at det med høj sandsynlighed forværrer, men det er i ren afmagt.
Jeg kan også tit aflæse hende godt nok til at vide hvornår det er en ordentlig krammer som hjælper og så er det det vi gør.. Men daglidagen er 3-5 konflikter.
Ja, så til ovenstående, er mit spørgsmål - hvordan hjælper vi Karla bedst med at blive en fornuftig lille pige som ikke så let antænder og vi kan nå hende med simple midler.
Næste problematik er det at sove. Jeg købte din bog i sin tid, men har ikke rigtigt fået kørt opgaven vha. denne.. Karla kan ikke sove uden vi sidder eller ligger ved hende. Der skal godnathistorie, godnatsange lidt hyggesnak og også helst lidt musik før hun lukkerned. En seance på alt i alt 11/2 - 2 timer.
Hun bliver utrøstelig hvis vi går, selv for at hente vand eller lignende hun beder om.
Ligeledes bliver hun lige ked af det uanset om vi siger hun skal sove efter 10 historier eller efter 1 historie. Fordelen efter 10 historier er at hun er knap så frisk.
Når min mand er afsted om aftenen, han er minimum afsted en nat om ugen grundet han har meget langt til arbejde, så ligger begge unger og jeg i vores seng når de skal falde i søvn for så kan de få godnathistorie begge to og vi er samlet og ingen står udenfor.
Har du nogen gode søvnråd? Jeg er udtømt for idéer og har den seneste periode været tilbøjelig til at go with The flow, hvilket resulterer i at jeg falder i søvn sammenmmed Karla, vågner ved titiden og kan ikke falde i søvn før efter midnat.
Karla havde fra hun var 12 måneder til hun var 15 måneder en meget uheldig periode hos en dagplejer som åbenbart ikke forstod Karlas behov for fysisk kontakt, hvor hun åbenbart også fik lov til at græde sig i søvn og gang på gang fik at vide at hun teede sig. Kan det stadig have betydning nu hvor hun er så stor?
Og nej vores lille Karla er ikke et monster, men en af vores godnathistorier er Kim Fupz Aakesons Og så er det godnat, om et lille monster;-)
Tak for en brevkasse, jeg har benyttet mig rigtig meget af!