Svar: Suttebehov, putning og flaske
3. april 2013
Alder:
4 mdr.
Kære mor
Tak for dit brev, jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig :)
Det er ikke alle børn der vil have sut eller flaske - de foretrækker den ægte vare og så er det sådan. Der er således ikke nogen garanti for at det lykkes jer at lære jeres datter at sutte på andet end bryst ... og måske skal du acceptere at det er sådan det er - for nogle gange vil det give ekstra ro for alle parter og måske vil hun så pludselig, når hun er 8 måneder gammel alligevel acceptere en flaske - det ved man aldrig:)
Det er rigtigt at børn som udgangspunkt skal lære at sove uden at have flaske eller bryst i munden. Men lige nu lyder det som om at lillepigen har rigtig meget brug for trygheden og nærheden og det lyder som om at du lige nu skal amme hende og så putte hende, når hun sover. Evt. lægge dig og amme hende i din seng, lade hende falde i søvn der og lade hende ligge. Du skal naturligvis sikre dig at hun ikke kan trille ned og at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt. Og om aftenen kan du så amme hende igen inden du selv skal sove og derefter lægge hende over i egen seng. Det er helt okay at gøre dette i en periode, netop fordi det kan give ro på. Som du selv nævner, så er hun inde i en fase lige nu, hvor der udviklingsmæssigt sker meget med hende og hun har ekstra meget brug for din hjælp til at koble fra og finde ro. Det kan være langt at foretrække, fremfor at kæmpe om rutiner med at hun "ikke må sove med bryst i munden" - det må hun faktisk godt, hvis det er det der lige nu fungerer:)
Med hensyn til at forsøge med flaske, så lyder det som om at hun nogle gange faktisk sutter på den og får op til 40 ml - derfor tænker jeg at hun måske godt kan finde ud af flasken (det lyder også som om at du har forsøgt med mange forskellige) men at hun ikke bryder sig om smagen.
Det kan nogle gange hjælpe at bruge udmalket modermælk, så mælken er noget hun kender og det kun er sutteteknikken hun skal koncentrere sig om. Du kan derfor overveje om du vil prøve at malke ud, så hun kan få din mælk i flasken.
Du kan også prøve med en anden type erstatning. Den grønne allomin er syrlig og dermed sur i smagen (modermælk smager meget sødt). Det kan derfor godt hjælpe at prøve med en almindelig Allomin (blå) eller prøve f.eks. Hipp, som nogle forældre siger har en lidt sødere smag ... du kan også med fordel prøve mme i brik, fordi der så ikke går helt så meget til spilde og det giver mulighed for at prøve forskellige. Arla laver også modermælkserstatning på brik og det gør Nestle også ...
Du skal være opmærksom på at din datter godt kan melde sig hyppigere ved brystet om natten i øjeblikket, fordi hun har behov for at få din mælkemængde sat lidt ekstra op. Hun er fysisk ved at være så stor, at hun har brug for mere mælk og samtidig har hun en alder, hvor hun måske har tendens til at slatspise lidt om dagen. Derfor er det vigtigt at du lægger hende til, som hun viser behov for.
Om dagen kan det være en god idé at arbejde på at hun har en rytme, hvor hun sover 3 lure dagligt og det kan være en god idé at du prøver at amme hende fra begge bryster mellem hver lur. Så hun f.eks. får fra det ene bryst, når hun vågner, herefter leger I, pludrer I osv. og så skifter du hende og tilbyder hende så modsatte bryst, får du putter hende igen. Næste gang hun vågner, så starter du på det bryst, hvor hun stoppede sidst, lader hende spise godt der, leger med hende, pludrer, tumler osv. skifter hende og ammer hende fra modsatte bryst, før hun igen skal sove.
På den måde kan du få fyldt hende ekstra op med mælk om dagen, du får øget din mælkemængde og hendes behov for brystet om natten bliver måske mindre - og måske vil hun også få lettere ved at overgive sig til søvnen om aften:)
Jeg håber du kan bruge lidt af disse tanker videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske