Svar: Farvel til natflasken
3. april 2013
Alder:
9 mdr.
Kære SD
Tak for dit brev :)
De fleste børn vil i jeres drengs alder have brug for 3 flasker i døgnet og disse tre flasker ligger ofte hensigtsmæssigt inden middagslur, aften og sen aften. Nogle børn har dog ikke brug for flaske sen aften og melder sig så i løbet af natten og får flasken der og det er naturligvis også okay. Der er dog intet i vejen for at I forsøger at give ham en flaske fast sen aften, før I selv går i seng. Hvis I kan vente med at gå i seng til efter kl 23, mod at han så sover nogle sammenhængende timer og I så også får mulighed for sammehængende søvn, så kan det være en god løsning - og flasken sen aften vil han ofte kunne spise mere eller mindre i søvne.
I behøver altså ikke vække ham og tage ham op, men kan give ham flasken i sengen. Det kan være en god idé at elevere hans hovedgærde lidt, så han ikke ligger helt fladt, når han får flaske. Det kan I gøre ved at komme en lille pude, en sammerullet madras eller lignende ind under madrassen i hovedenden.
I 10 måneders alderen vil mange børn så trives med 2 flasker i døgnet og ofte bibeholdes enten flaske inden middagslur og aften eller flaske aften og sen aften. Hos jer lyder det som om at I gerne vil bibeholde flaske inden middagsluren og forsøge at komme væk fra den flaske der ligger sen aften eller i løbet af natten og det kan I sagtens forsøge.
Måden at gøre det på er at sikre hans indtag af mad og væske tilstrækkeligt i løbet af dagen og aftenen. Hvis han ikke får mad og væske nok i løbet af dagen og aftenen, vil han naturligt søge det ekstra om natten.
Det kan her være en rigtig god idé at indføre en godnatgrød som en fast del af hans putteritual, så han bliver fyldt det ekstra op om aftenen. I kan f.eks. spise aftensmad kl 17.30-18, komme ham i bad og gøre ham klar til natten, tilbyde en godnatgrød kl 19 og så en flaske og putning.
Flasken sen aften (eller i løbet af natten), trappes så mere og mere ud, ved at I giver ham mindre og mindre mælk. I stedet for at han får 200 ml, får han 180, så 160, 140, 120 ml osv. så han lærer at drikke mindre og mindre på dette tidspunkt og til sidst helt kan undvære. Samtidig med at I naturligt sikrer at han får væske nok hele dagen igennem. Og stille og roligt kan han så få lidt vand, hvis han vågner og alligevel er tørstig om natten. Når det bliver sommer og forhåbentlig varmere end det er lige nu, så vil det være helt naturligt, at han kan have brug for lidt ekstra at drikke - også om natten :)
Hvor lang tid der går før han kan undvære væske om natten er derfor også svært at svare på, for mange ting spiller ind - men jeg håber at ovenstående giver lidt idé om, hvad I kan forvente og hvordan I kommer videre :)
Fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske