Svar: Madvaner - 2 år, 5 mdr.
3. april 2013
Alder:
2 år, 5 mdr.
Kære Teresa
Tak for dit brev :)
Det er naturligt frustrerende, at jeres dreng afviser flydende kost, når han har brug for dette i forbindelse med operation - men ellers tænker jeg, at det er vigtigt at du prøver at tage det stille og roligt og ikke gør for stort et nummer ud af det.
Han har en alder nu, hvor han er meget bevidst om, hvordan du reagerer på de reaktioner han har - og hvor han tydeligt vil fornemme at det gør noget ved dig hvis han afviser flydende mad. Hvis du f.eks. overfor andre kommenterer på hvad og hvordan han spiser "han er jo ikke glad for flydende mad" eller lignende, så vil han kunne opfatte dette og det kan nogle gange være med til at forstærke hans reaktion og fastholde ham i en rolle, hvor han er den der "ikke spiser flydende mad":
Derfor er det vigtigt at du tager det stille og roligt og det vil være rigtig godt at du serverer forskellig flydende mad for ham, som en naturlig del af hans indtag - hans mad er familiemaden. ...
...
Når du laver suppe, er det f.eks. en rigtig god idé at du som nu, prøver at lave suppe med så meget fyld, at han naturligt spiser dette - selve suppen, kan han så stille og roligt lære at spise mere af som tiden går.
Hvis du serverer koldskål til sommer og alle andre spiser dette, så server det naturligt også for ham. Han kan få kammerjunkere eller crunch på og på den måde er der igen lidt fyld, som han kan spise sammen med det flydende.
Nogle gang kan du også prøve at vænne ham til det, ved at servere det i et glas - koldskål kan f.eks. godt drikkes, ligesom visse typer af suppe kan serveres i en kop og drikkes ... Det kan også være en måde at vænne ham til smagen og konsistensen.
Jo mere han ser flydende kost indgå i jeres, andre og også i sin egen mad, jo mere tryg vil han naturligt være overfor det og jo større sandsynlighed er der for at han på et tidspunkt vil begynde at spise det :)
Håber du kan bruge dette lidt videre og at det kan give lidt ro :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske