Brev:
Madvaner - 2 år, 5 mdr.
3. april 2013
Alder:
2 år, 5 mdr.
Madvaner - 2 år, 5 mdr.
Hej Helen
Vores søn på snart 2½ år har en klar mening om de fleste ting. Jeg vil tro, at det er ca. 1 år siden, han besluttede sig for, at han ikke vil spise flydende kost som f.eks. yoghurt og koldskål. Det eneste, han vil spise med ske, er havregryn med mælk og til nød suppe, hvis der er så meget fyld i, at der faktisk er tale om en sovs i stedet. Vi har flere gange prøvet at servere forskellige former for flydende kost for ham – bl.a. yoghurt naturel med frugt eller havregryn og koldskål med både jordbær og kammerjunkere – men han nægter blankt.
Som helt lille spiste han med glæde alle slags grød (med undtagelse af hirse) og spiste med velbehag yoghurt naturel med frugtmos. Jeg har tænkt, at det nok bare er en fase, men det har stået på længe nu.
Det har været et ret stort problem, da han to gange har fået fjernet polypper og i dagene efter kun har måttet spise kold flydende kost. Da han sidst fik fjernet polypper for et par uger siden, prøvede vi at købe yoghurt med jordbær, da han elsker bærene i marmelade, og vi prøvede at købe vanilieis. Han afviser det blankt. Vi prøvede endda at tage noget is på en finger og putte den i munden på ham, hvilket fik ham til at skrige og græde. Misforstå mig ikke, det passer mig udmærket, at han ikke kører is ned, men det er hårdt at se sin søn være så sulten.
Vi håber selvfølgelig ikke, at han skal have fjernet polypper igen, men risikoen foreligger selvfølgelig og da han også har meget hævede mandler, kan vi også komme ud i, at de skal fjernes om nogle år. Udover at det selvfølgelig er et problem i disse situationer, så vil det da også være rart, hvis vi kan få ham til at spise yoghurt igen og når det bliver varmere i vejret, vil det også være lækkert med en gang koldskål og jeg ønsker ikke, at han skal vokse op og udvikle en form for kræsenhed mod en bestemt type mad. Så det, jeg egentlig gerne vil spørge om, er, om du har et råd til, hvordan vi kan få ændret hans syn på flydende kost?
På forhånd tak!
Teresa