Svar: Godnat baby uden skrig?
3. april 2013
Alder:
12 mdr.
Kære Marie (og Steen)
Tak for jeres brev :) Måske har tingene allerede ændret sig lidt, nu når jeg svarer jer i dag ...
Jeres datter har været uden flaske i 6 dage og derfor tænker jeg, at det umiddelbart vil være fint at holde fast i at hun nu kan puttes uden. Modsat, hvis det eneste der virker er flasken, så må hun naturligvis gerne få den, men det kan naturligt blive sværere så at slippe den igen, for hun vil jo naturligt de næste måneder blive ekstra bevidst omkring den.
Jeg tænker derfor at det er oplagt at holde fast i at det nu er slut og i stedet må du give hende godnatgrød og mælk af kop, præcist som du gør :) Nærhed, putteklud osv. skal hun naturligvis også have og måske vil det hjælpe, hvis hun lige nu kan falde i søvn i nærheden af jer. Jeg kan ikke helt ud af brevet tyde om hun sover i eget værelset eller i soveværelset - men hvis far ikke er hjemme, så kan hun måske sove i soveværelset et par dage. På den måde kan du give hende masser af nærhed og fysisk kontakt, være der med det samme hun vågner op osv. og få hende trygt videre i søvnen.
Der sker nemlig udviklingsmæssigt rigtig meget og det spiller naturligt ind, som du også er inde på. Det at hun nu er begyndt at gå rundt på egen hånd, giver så mange nye indtryk og verden opleves betydeligt større og på en helt ny måde. Derfor vil hun drømme mere om natten og vågne med uro og gråd på grund af drømme og hun vil også have en stor motorisk uro. Det er svært at ligge stille, det er svært at finde ro i kroppen, hun kan virke næste rastløs ...
Mange vil også opleve denne alder som en lidt svær periode, fordi hun på den ene side skubber jer væk, vil selv, forsøger på egen hånd og på den anden side også klynger sig ekstra - så vil hun op, så vil hun ned igen, så vil hun alligevel op - og det kan være rigtig svært at finde ud af, hvad der er bedst at gøre. Men det bedste er faktisk, hvis I kan prøve at være der og netop give hende den fleksiblitet hun lige nu har brug for, så hun nogle gange får lov til at være lidt ekstra hos jer, får den ekstra nærhed, men samtidig også accepterer, når hun så skubber jer fra sig - godt tanket op netop med fysisk kontakt.
Og ja, jeg tænker derfor at hun netop nu har et naturligt behov for ekstra tryghed og nærhed - det hører alderen og udviklingsspringet til - og at dette naturligt er forstærket af at sutteflasken så også mangler. Stadig tænker jeg dog at hvis i kan undvære den og holde fast i at hun kan klare sig uden, så er det rigtig dejligt - netop udnytte situationen, for giver I den igen og hun så skal væk med den om 5-8 ugers tid, så er hun mere bevist og vil naturligt også her protestere ...:)
Hvis du fornemmer at lyset forstyrrer, så kan I overveje at købe et mørklægningsgardin. De sælges ofte billigt i Jysk eller i Ikea og det kan være en smart ting her til sommer ...:)
Og et lille råd i forhold til blister i munden, så kan det nogle gange hjælper at skifte tandpasta ... Prøv f.eks. med Zendium eller Sensodyne :)
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske