Brev:
Spørgsmål ang mad og søvn
3. april 2013
Alder:
6 mdr.
Spørgsmål ang mad og søvn
Hej Helen,
Tak for svar på mit sidste brev…Det går bedre med at få både mad og mælk i ham igen…. Jeg skiftede sutteflaske og modermælkserstatning… om det var det eller overstået tigerspring eller noget helt tredje der hjalp ved jeg ikke…. Det varede næsten 3 uger hvor han spiste markant mindre end han plejede og det sluttede af med at der i 2 døgn gik ca 15 timer imellem hans måltider… han ville bare ikke have noget som helst…..(Og han var ikke syg, forstoppet eller noget i den stil…). Det er godt nok voldsomt frustrerende når det står på….. selvom han var frisk og glad hele vejen igennem kan det godt nok være svært at acceptere som mor….
Nå men nu til mine nye spørgsmål….
De sidste par uger har han fået 5 flasker i døgnet og drikker i gennemsnit 650-700 ml i døgnet. Han får et skemåltid omkring kl 11, spiser som regel ¼-½ dl og igen til aften med samme mængde…Altså ikke de store portioner…… Det er som om han ikke synes det er det mest spændende i verden med ske mad og jeg føler at jeg lidt skal snyde maden i ham (når han selv sidder med en ske fx).
Er det ok at ”snyde” maden lidt i ham og hvad med portionernes størrelse… det er jo ikke super meget han spiser… ofte nok tættere på ¼ dl end ½ dl….? Jeg har efterhånden prøvet en del forskelligt, men umiddelbart er der ikke noget frem for andet som giver ham lyst til mere…. Det virker dog til at han er glad for at sidde med noget i hænderne og tygge på, så jeg har overvejet lidt at begynde med små rugbrødsstykker….Vil det være ok i hans alder?
Jeg er lidt i tvivl om hvornår jeg skal indføre morgenmaden (3 måltid)…. Umiddelbart tænker jeg at vente lidt da jeg gerne vil holde fast i den flaske han får om morgenen, idet hans mælkeindtag ellers vil blive noget mindre, hvis jeg i stedet giver ham morgenmad…
Jeg ved du siger 800-1000 ml ved 6 mdr og sundhedsstyrelsen skriver 750 ml…. Men hvad når han bliver 7 mdr….
Han får en flaske i løbet af natten, tidspunkt lidt forskelligt og så vil han som regel ikke have noget før omkring kl 7-7.30 hvorefter han puttes indenfor den næste time da han som regel vågner tidligt (mellem 5.30 og 6.30).
Et lidt andet spørgsmål går på hvor længe det er normalt de kan holde sig vågne i hans alder. Der går som regel max 2 timer mellem hans lure…… Er det normalt? Hvornår begynder de som regel at være vågne i længere tid ad gangen?. Han sover vel igennemsnit 5- 5 ½ time om dagen fordelt på 3 lure og i gennemsnit 9-10 timer om natten…… Han vågner som regel mellem 3-5 gange om natten for at skal have sut og sover som regel også noget uroligt fra de tidlige morgentimer (4-5) hvor man skal være noget over ham for at få ham til at sove videre. Han sover som regel omkring kl 20 om aftenen. Hvad tænker du om dette?
På forhånd tak for svar.
Med venlig hilsen
Mor til F:)