Svar: Vil du opstille en dagsrytme?
3. april 2013
Alder:
4 mdr.
Kære H
Tak for dit brev :)
Jeg vil gerne opstille en dagsrytme, der passer til jeres angivne tider:
Tidlig morgen 06: Flaske og sover lidt videre
Dagen starter som nu 6.30-7 - nogle børn har brug for lidt ekstra mælk, når de vågner og andre har ikke behov.
Formiddag 8.30-9: Flaske og puttes til formiddagslur
Frokost 11: Tilbydes evt. en lille smule grød, små smagsprøver, så I stille og roligt kommer igang med skemaden, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur - sandsynligvis mellem 12-13, når hun virker til at have behov.
Eftermiddag 15-16: Flaske
Sover dagens 3 lur. Det er forskelligt hvor lang den er og det er forskelligt, hvor sent de ligger. Det kommer an på hvor lang en middagslur hun tager. Om eftermiddagen vil hun måske have brug for en ekstra lille flaske - så hun både får flaske, når hun vågner af sin middagslur og får en ekstra flaske når hun puttes til 3 lur ...
Aften 17.30-18: Når grøden om dagen fungerer godt, så introduceres lidt grøntsagsmos her, i starten små smagsprøver, for at komme igang. Vand af kop.
Flaske og puttes til natten mellem 19-20
Sen aften 23-24: Flaske
Midt nat 03: Flaske
Nogle børn vil også have en rytme, hvor de får flaske f.eks. 19.30, sover til kl 01/02, hvor de får flaske igen og sover så til ca 06, hvor de igen får en flaske - en sådan rytme er også helt okay.
Gennemsnitligt vil børn i denne alder sove 15 timer i døgnet. Det kan være forskelligt fordelt og nogle børn vil naturligt sove lidt mere og andre lidt mindre. Mange børn sover 5 timer samlet i løbet af dagen, fordelt på 3 lure og sover så 10 timer om natten. Hvis jeres datter sover ca 11 timer om natten, vil hun måske kun have brug for 4 timers dagssøvn samlet, det kan også være at hun hører til de børn, der har brug for at sove lidt ekstra og derfor stadig sover 5 timer dagligt eller lidt mere og det må hun naturligvis også gerne. På den måde er I nødt til at være lidt fleksible og kan ikke "putte hende i kasser" :)
Men jeg håber at I kan bruge ovenstående lidt videre og at det giver en idé om, hvordan en dag kan skrues sammen :)
Fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske